انواع متریال مدرن جهت استفاده در نما

طراحی نمای ساختمان با متریال مدرن تنها سبب زیبایی نما نمی شود بلکه به استقامت آن نیز کمک می کند. مثلاً استفاده ترمووود، کرتین وال شیشه ای، اچ پی ال و بسیاری از متریال های مدرن دیگر سبب می شود تا نمای ساختمان شما بسیار جذاب باشد.

انتخاب بهترین نما برای ساختمان یک امر حیاتی است که تاثیر چشمگیری بر ظاهر و کارکرد ساختمان دارد. این انتخاب باید با محیط اطراف هماهنگ بوده و همچنین در نظر گرفته شود که نما علاوه بر جلب توجه ظاهری، از نظر عملکردی و استحکام نیز تضمین‌کننده طول عمر و پایداری ساختمان باشد.

 

بنابراین، از مهمترین عوامل در انتخاب بهترین نما می‌توان به نوع متریال استفاده شده، سبک معماری ساختمان و تأثیرات زیبایی و عملکردی آن اشاره کرد. در این بین استفاده از تخصص مهندسی نما و دریافت مشاوره نمای ساختمان تخصصی نسز تاثیر بسزایی در نتیجه نهایی خواهد داشت.

انتخاب متریال مناسب به‌منظور طراحی نمای ساختمان به‌مراتب کاری تخصصی است که اگر بدون اطلاعات فنی از سازه‌های مختلف وارد این عرصه شوید، یافتن آن نمونه‌ای که با ویژگی‌های ساختمان شما همخوانی داشته باشد، به‌درستی صورت نمی‌گیرد. انواع متریال جهت استفاده در نما دارای مؤلفه‌ها و مشخصه‌های خاصی هستند، بدین ترتیب باید دانست هرکدام فقط در برهه و شرایطی ویژه توان اجرایی قابل قبولی از خود به نشان می‌گذارند. با این توضیحات اگر به دنبال یک نمای ساختمان ایده‌ال هستید که هم زیبایی و هم دوام را یکجا به شما تقدیم نماید، ناچارید تا حدی از ویژگی‌ها و نقاط مثبت و منفی از هر متریال چون ترمووود، فایبر سمنت و … شناختی نسبی به دست آورید.

بهترین نما برای ساختمان


نماهای ساختمان، با استفاده از متریال ‌های خشک دارای ویژگی ‌های بسیاری هستند که آن ها را به گزینه ‌های مناسبی برای ساختمان‌ ها ‌تبدیل کرده است. بهترین نما برای ساختمان با متریال ‌های خشک و مدرن در ادامه توضیح داده شده است.
با انتخاب بهترین نما برای ساختمان خود با متریال ‌های خشک، می ‌توانید علاوه بر زیبایی، از مزایایی مثل مقاومت، دوام و نگهداری آسان بهره ‌مند شوید.

متریال های قابل‌استفاده در نمای ساختمان مدرن:

درگذشته انواع متریال جهت استفاده در نما فقط جنبه مقاومتی داشتند و در عمل مزیت‌های دیگری چون عایق‌بندی، ضربه‌پذیری، عدم جذب رطوبت و … را به ساختمان‌ها نمی‌بخشیدند. ازاین‌رو برای ساکنین آنها تفاوت چندانی نداشت که نمایشان ساده باشد یا نماسازی ایدئال و متناسب با محیط جغرافیایی و شرایط جوی بر روی آن سوار گردد. ولی امروزه نماها با متریال‌های مهندسی سازی شده توانسته‌اند، در ارتقا سطح کیفی ساختمان‌ها گام‌های مؤثری بردارند، ازاین‌رو با استقبال فراوانی روبرو هستند.

نمای ساختمان ترمووود:

ترمووود ها همان سبک چوبی هستند که برای نمای ساختمان استفاده می شوند. کسانی که علاقه به نمای ساختمان گرم (رنگ های گرم و جنس های چوبی) دارند از ترمووود استفاده می کنند. ترمووود ها نوعی چوب های نیم سوز هستند و یک انتخاب عالی محسوب می شوند.

مهندسی صورت گرفته بر روی این سبک ها سبب مقاومت بیشتر نما می شود. معمولاً چوب درخت کاج انتخاب خوبی برای اجرای نمای ساختمان ترمووود است. این نوع متریال نوعی عایق حرارتی و صوتی بسیار خوب ساختمان محسوب می شوند.

بیشتر بخوانید  نمایی شگفت‌انگیز، طراحی مدرن و جذاب نمای ساختمان

تغییر بافت چوب و ایجاد نمونه‌هایی مقاوم در برابر شرایط جوی، دوست داران نماهای چوبی را شگفت‌زده نموده است. نمای ترمووود نگرانی‌های استفاده از چوب را مرتفع ساخته و با حذف نقاط منفی چوب خام در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین و مقاوم‌ترین سازه‌ها در قالب چوب مهندسی سازی شده است. فناوری‌های به‌کاررفته در این صنعت سبب شده بتوان از زیبایی چوب اما با ساختاری مستحکم‌تر و پایدارتر بهره برد.

لوور نما چوب ترمووود

نمای ترمووود یکی از جذاب ‌ترین و مقاوم‌ ترین گزینه ‌ها برای زیبایی و مقاومت در نمای ساختمان‌ ها است. این نوع نما از چوب تحت فشار تولید می ‌شود که تحت تأثیر حرارت و فشار بالا قرار می ‌گیرد.

نما مدرن کامپوزیت

این فرآیند باعث افزایش مقاومت چوب به حرارت، رطوبت و حشرات می ‌شود. نمای ترمووود به دلیل ویژگی ‌های منحصر به فردش از جمله مقاومت به حرارت و رطوبت، و استحکام بالا، به عنوان یک انتخاب محبوب در نمای ساختمان ‌ها شناخته می‌شود.

انواع متریال مدرن جهت استفاده در نما
انواع متریال مدرن جهت استفاده در نما

نما با متریال فایبر سمنت:

یکی دیگر از انواع متریال جهت استفاده در نما، فایبر سمنت این پنل‌های مقاوم سیمانی هستند که با بافت، نقش و رنگ‌های متنوع، ویژگی‌های ارزنده‌ای چون ضد حریق بودن، ضد خوردگی و … را به ساختمان‌ها اعطا می‌کنند. همچنین نمای ساختمان فایبر سمنت به خاطر سرعت عمل بالا در نصب، ارائه نمایی یکنواخت‌تر، قابلیت شست‌وشو و … برای دوست داران نماهای سیمانی گزینه‌ای ایده‌آل‌تر به شمار می‌روند.

نما با متریال کامپوزیت آلومینیوم:

مای کامپوزیت یک جنس ساختمانی نوین است که از ترکیب مواد مختلف مانند چوب، پلاستیک و آلمینیوم تولید می ‌شود. این نوع نما به ویژه برای ساختمان ‌ها به دلیل ویژگی ‌هایی همچون مقاومت به عوامل جوی، طول عمر بالا، و ظاهری زیبا محبوبیت یافته است. نمای کامپوزیت دارای استحکام و سختی چوب و همچنین مقاومت به رطوبت و حشرات است که آن را به یک گزینه مقرون به صرفه برای نماهای خارجی ساختمان ‌ها تبدیل کرده است. این نوع نما در طراحی‌ های مدرن و کلاسیک مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

کامپوزیت آلومینیوم را اغلب به‌عنوان بخشی از نما و ترکیبی گران‌بها در کنار دیگر عناصر مانند شیشه استفاده می‌کنند و نمایی کاملاً رسمی و اداری را به ساختمان‌ها به مدد ورق‌های فلزی با رنگ‌بندی متنوعشان می‌بخشند. بزرگ‌ترین مزیت نماهای مدرن نصب و اجرای سریع آنها است که کامپوزیت نیز از آن بی‌بهره نمانده و سرعت اجرا و اتمام پروژه در مدت‌زمان کوتاه، آن را برای ساختمان‌های بزرگ با نماهای وسیع مناسب نموده است.

نما با متریال شیشه ای کرتین‌وال:

 نمای شیشه ‌ای یک نمای حرفه ‌ای و مدرن برای زیبایی و افزایش نوردهی در ساختمان ‌ها است. استفاده از شیشه به عنوان ماده اصلی در نماها امکان ایجاد فضاهای روشن و باز، با تمرکز بر مناظر و اتصال با محیط خارجی را ممکن می ‌سازد. نمای شیشه ‌ای اغلب در پروژه‌ های معماری مدرن، اداری و تجاری به ‌کار گرفته می‌شود و می‌تواند یک احساس آزادی و انس با محیط ایجاد کند.

متریال نما مدرن

در صورتی که هدف طراحی نمای ساختمان با متریال مدرن باشد، جنس کرتین وال شیشه ای نیز از موارد مهم محسوب می شود. این نما انتخاب خوبی برای علاقمندان به متریال شیشه و فضای نورانی داخل ساختمان است.

شیشه نوین نما

معمولاً ترکیبی از شیشه و آلومینیوم سبب زیباتر شدن نما می شود و همینطور از وزن کلی ساختمان می کاهد. کرتین وال شیشه ای ساختاری خود ایستا دارد. یعنی سنگینی وزن بر روی لامل ها و یا شاسی های به کار رفته قرار می گیرد. این یعنی ساختمان درگیر تحمیل بار مرده نیست. در این روش از قاب فولادی و آلومینیومی استفاده می شود و همینطور یک سری پانل های فلزی نیز جایگزین شیشه به کار می روند.

بیشتر بخوانید  طراحی نمای ساختمان و تأثیر آن بر رفتار مردم و ارتباطات اجتماعی

نمای شیشه‌ای کرتین وال یا دیوار پرده‌ای، به علت انتقال بار به شاسی‌ها و لامل‌های خود و عدم تحمیل آن به سازه اصلی ساختمان، یکی از بهترین انواع متریال جهت استفاده در نما به شمار می‌رود.

این سازه حتی در زمان مواجه با عوامل بیرونی چون باد، طوفان، لرزش و … با طراحی مدرن خود از ساختمان در برابر بار مرده محافظت کرده و به مدد شاسی‌کشی‌هایش از پس این فشارها به‌تنهایی برمی‌آید.

از مزایای بارز آن می‌توان به استفاده از مصالح سبک در ساخت، تهویه راحت، امکان آب‌بندی و هوابندی، ساختاری ایستا و … اشاره نمود که آن را به یکی از نماهای خشک پرطرفدار مبدل ساخته است.

نما با متریال سرامیک خشک پرسلانی:

 نمای سرامیک یک گزینه شیک و کاربردی برای زیباسازی نماهای ساختمان است.

سرامیک به عنوان یک مصالح ساختمانی مقاوم و با دوام برابر شرایط جوی شناخته می ‌شود. این ویژگی ‌ها آن را به یک انتخاب ایده ‌آل برای پوشش نماها تبدیل کرده است. نمای سرامیک با تنوع رنگ و طرح، متناسب با انواع سبک ‌های معماری، از ساده تا مدرن، قابل اجرا است. این نما به ساختمان‌ها جلوه ‌ای زیبا و با ذوق می ‌بخشد و در عین حال از خصوصیات عایق حرارتی و مقاومت در برابر رطوبت برخوردار است.

سرامیک خشک پرسلانی از متریال‌هایی است که عرصه خاصی را برای جولان انتخاب نکرده و در هر گوشه و کنار چه در فضاهای باز و چه سرپوشیده، چهره‌ای مقاوم و دوست‌داشتنی را از خود به نمایش گذاشته است.

گاهی آن را می‌توان در ایستگاه‌های مترو و پایانه‌های مسافربری یافت و گاه در گوشه ساختمان‌های مسکونی، قطعاتی زیبا از آن را دید که به‌منظور مستحکم نمودن بنا مورداستفاده قرارگرفته‌اند. البته ساختمان‌های تجاری و اداری نیز می‌توانند به‌دلخواه خود را به اجرای نمای سرامیک خشک بیارایند و با این نمای برتر روز دنیا به نهایت شکوه و جلال مدنظرشان برسند.


در حال حاضر دو مدل از این نما وجود دارد که بانام‌های سرامیک خشک مجوف پرسلانی و سرامیک خشک توپر پرسلانی به فروش می‌رسند و هریک زیبایی و کارایی منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند.

نمای دو پوسته:

نمای دو پوسته نیز یکی از انواع متریال جهت استفاده در نمای ساختمان بوده که در کشور ما متناسب با اقلیم محل اجرا، انتخاب‌شده و سعی می‌شود، پوسته‌ها علاوه بر شباهت عملکردی قادر باشند، زیبایی بصری ایجاد نموده و در صورت نیاز با اجرایی خاص بارهای گرمایی و سرمایی ساختمان را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهند.

نمای دو پوسته

در اجرای این نما (که شامل انواع نمای اکسپندد متال و اجرای نمای پانچ متال و نمای فلزی طرح دار) می باشد؛ معماران می‌کوشند علاوه بر ایجاد هم‌زیستی مسالمت‌آمیز بین دوپوسته، طرحی‌های خلاقانه‌ای را پدیدآورند.

همچنین با انتخاب یک الگوی مناسب، علاوه بر اجرای نمایی مستحکم و با تاب‌آوری بالا و با امکان برقراری جریان هوا بین دوپوسته، بار اضافی به اسکلت ساختمان‌ها وارد نسازند.

همچنین جهت مطالعه بیشتر در لینک زیر به زبان انگلیسی شاخص های مهم انتخاب متریال مانند زیبایی و مقاومت و . . . عنوان گردیده است و همچنین  مورد ازمهم ترین متریال های نمای مدرن با توضیحاتی ارائه گردیده است.

Top 7 Materials to Enhance Building Facade Performance

طراحی نمای ساختمان با متریال مدرن بسیار مقاوم


نمای سی ان سی از دسته انتخاب های بسیار مقاوم و البته مقرون به صرفه محسوب می شود. سرعت اجرای این نوع نما بالا است و در لیست نماهای ساختمان ضد آب قرار گرفته است. این مدل نما بسیار مقاوم بوده و یک سیستم اجرایی درجه یک دارد. شما می توانید این نما را بر اساس ساختار مخصوصی که دارد سفارش دهید.
در طراحی نمای ساختمان با متریال مدرن در ابتدا باید موقعیت پروژه مشخص شود سپس نوبت به بررسی متریالی است که برای آن به کار می رود. نماهایی که به طور کلی اجرای دقیق تری دارند یک انتخاب عالی محسوب می شوند و مدت زمان طولانی تری مناسب خواهند بود. شما می توانید این سبک نما را با قیمت واقعی خریداری کنید.

بیشتر بخوانید  ۵ مدل طراحی نمای مسکونی اداری با متریال مدرن

نمای بتن اکسپوز

متریال مدرن نما

نمای آجر خشک 

 


نمای اچ پی ال


اچ پی ال به نوعی ورق های فشرده گفته می شود که در گذشته تنها برای بخش های داخلی استفاده می شد اما امروزه در طراحی نمای ساختمان با متریال مدرن نیز به کار می رود. این ورق ها بسیار فشرده طراحی شده اند و سایز بندی های متنوعی دارند. اچ پی ال ها ورق هایی با روکش طرح چوب هستند و از لایه های سلولزی در کنار رزین های فنولیک برای ساخت آن استفاده می شود. همینطور لایه های رنگی و ملامینه نیز در انتهای کار اجرا می شود. در نمای ساختمان مدرن استفاده از جنس اچ پی ال به نوبه خود سبب افزایش دوام و چسبندگی سریع و پایداری می شود.

نمای اسپایدر شیشه ای


در طراحی نمای ساختمان با متریال مدرن استفاده از سقف های شیشه ای بسیار دیده می شود. این روزها شرایطی فراهم شده است تا بتوانید از شیشه هایی با ابعاد بسیار بزرگ در نمای ساختمان استفاده کنید. برای اجرای این سبک نما از اتصالات مخصوصی استفاده می شود، که اندازه کوچکتری دارند. این نما قابلیت تحمل بار بالایی دارد و به صورت شفاف و یکدست طراحی شده اند. نوع اتصالات این نما شبیه به پاهای عنکبوت است و فشار وارده به ساختمان اعم از ضربه باران، سرما و گرما به اتصالات وارد می شود و در نهایت مشکلی برای ساختمان ایجاد نخواهد شد.

چه عواملی برای انتخاب بهترین نما تاثیر می گذارند؟


عواملی که می ‌توانند بهترین نما برای ساختمان را در ایران تحت تأثیر قرار دهند عبارتند از:
• بافت شهری و طراحی مناسب: بافت شهری قدیمی و طراحی صحیح می‌توانند تأثیر قابل توجهی در نمای ساختمان داشته باشند.
• قوانین و مقررات شهرداری: با پایبندی به این قوانین، می ‌توانیم نماهایی را که با شرایط اقلیمی و امنیت ساختمان سازگار هستند، انتخاب کنیم.
• شرایط آب و هوایی: شرایط آب و هوایی منطقه نیز باید در انتخاب نما مد نظر قرار گیرد. برای مثال، برخی از نماها ممکن است در شرایط آب و هوایی خاص ناسازگار باشند و مشکلاتی مانند آسیب به ساختمان یا کاهش عمر مفید آن را به همراه بیاورند.
• متریال و مصالح: نوع متریال و مصالح استفاده شده در نما نیز بسیار مهم است. باید از متریال‌ها و مصالحی استفاده کرد که مقاومت کافی در برابر شرایط آب و هوایی و حوادث طبیعی مانند طوفان و زلزله داشته باشند.
• همخوانی با محیط و ساختمان‌های اطراف: هماهنگی سبک نمای ساختمان با محیط و سایر ساختمان‌های اطراف بسیار مهم است. این امر به حفظ زیبایی و تناسب کلیت محل کمک می‌کند و از ناسازگاری‌های ظاهری جلوگیری می‌کند.
• نگهداری و مرمت نما: نگهداری و مرمت منظم نماها جهت حفظ زیبایی و کارکرد صحیح آنها بسیار اهمیت دارد. این شامل تمیزی، تعمیرات دوره‌ای و تعمیرات اضطراری در صورت لزوم است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *