نصب و اجرای نمای خشک کاشی سرامیک

انواع سرامیک نما به چند روش مختلف نصب می‌ شود که هرکدام از این روش ها ویژگی ‌ها و مزایای خود را دارند:
1) نصب با چسب سرامیک:
• این روش متداول ‌ترین و ساده ‌ترین روش نصب برای انواع سرامیک نما است.
• ابتدا سطح دیوار یا ساختمان با چسب سرامیک پوشانده می ‌شود. پس از آن سرامیک را به دیوار می چسبانند.
2) نصب با استفاده از ملات:
• در این روش، سرامیک ‌ها با استفاده از ملات به دیوار متصل می ‌شوند.
• این روش نیازمند مهارت بیشتری از نصب‌کاران است ولی باعث ایجاد اتصال قوی ‌تری می ‌گردد.
3) نصب با روش خشک:
• در این روش، سرامیک ‌ها به کمک اتصالات خشک (بدون چسب یا ملات) نصب می ‌شوند.
• این روش سریع تر از دیگر روش‌ ها است و نیاز به زمان خشک شدن ندارد.
هر یک از این روش ‌ها بسته به نیازها و شرایط محیطی متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب روش مناسب بر اساس نوع ساختمان، شرایط جوی و نوع طراحی انجام می ‌شود.

نمای خشک کاشی سرامیک چیست؟

نصب و اجرای نمای خشک کاشی سرامیک را می‌توان نمونه‌ای شگفت‌آور از تأثیر پیشرفت‌های متالوژی بر مهندسی ساختمان دانست. بدین ترتیب به مدد دستاوردهای فناوری نانو به‌گونه‌ای بر ساختار مواد در مقیاس اتمی تغییر ایجاد می‌کنند، که خواص آن متمایز از قبل و بسیار بهینه‌تر شده و به موادی پیشرفته با بافتی مقاوم‌تر تبدیل می‌شوند. پایداری در دمای بالا، مقاومت در برابر خوردگی، عدم جذب آب و … فقط بخش کوچکی از مزایای کاشی‌های مدرن امروزی نسبت به نمونه‌های قدیمی است. ازاین‌رو نصب و اجرای نمای خشک سرامیک یکی از مباحث پراهمیت به‌منظور کاهش هزینه‌های پروژه، کم نمودن زمان اجرا، پیشگیری از هدر رفت مصالح و … در اغلب فعالیت‌های ساختمان‌سازی است.

بیشتر بخوانید  نمای سرامیکی ساختمان

 آشنایی بیشتر با نحوه نصب و اجرای نمای خشک کاشی سرامیک

کاشی‌های قدیمی با ساختار کم‌دوام خود امکان حضور در نماها را نداشتند و اغلب با ملات به دیوارهای داخلی ساختمان‌ها نصب می‌شدند.

ولی کاشی خشک یکی از متریال‌هایی است که با پیشرفت‌های فناوری به عرصه نماسازی وارد گشته و نحوه اجرای آن نیز دستخوش تغییرات وسیعی شده است.

به‌واقع در نصب خشک کاشی به‌جای ملات از نوعی سیستم نصب سبک با اتصالات مکانیکی و سازه‌هایی از جنس فولاد و آلومینیم بهره می‌برند، ازاین‌رو دارای لایه‌های متفاوتی چون مصالح نما، فضای تهویه پذیر، لایه عایق و دیواره داخلی است که در مقابل سازه اصلی و اسکلت ساختمان بافاصلۀ معینی نصب می‌شود.

اجزای به‌کاررفته در زمان نصب و اجرای نمای خشک کاشی سرامیک

همان‌طور که اشاره نمودیم، نمای خشک کاشی سرامیک بسیار متفاوت‌تر از روش‌های رایج گذشته است و همین امر اجزای متفاوتی را برای آن پدید آورده که در ادامه به شرح هر یک از این اجزا می‌پردازیم.

 

پوسته بیرونی:

پوسته بیرونی بخشی از نما است که قابل‌رؤیت بوده و علاوه بر کاشی خشک نما یا سرامیک خشک پرسلانی می‌توان از متریال‌های دیگری که قابلیت اجرای خشک را دارند در کنار انواع اتصالات به‌منظور نصب اصولی پنل‌های آن‌ها استفاده نمود.

 

فضای تهویه:

فضای تهویه به‌منظور ممانعت از ایجاد بخارآب بین نما و سازه اصلی در نظر گرفته می‌شود و به علت اینکه به‌خوبی امکان تبادل هوایی را ایجاد می‌کند، به فضای تهویه شهرت دارد. بدین ترتیب محیطی سالم‌تر و عاری از رشد قارچ‌ها و بیماری‌ها را در زمان اجرای و نصب خشک کاشی شاهد هستیم.

 

چارچوب نگه‌دارندۀ نما:

این چارچوب از جنس‌های مختلف آلومینیوم، فولاد و بعضاً چوب اشباع ساخته می‌شود و رسالت آن ثابت نگه‌داشتن پنل‌ها و حفظ ایستایی آنها به‌صورت مجزا از سازه اصلی ساختمان است. طراحی اصولی به این چهارچوب اجازه می‌دهد، در برابر بادهای شدید مقاومت نموده و رطوبت و بارش باران آن را از گزند حفظ نماید.

 

عایق حرارتی:

عایق حرارتی تکمیل‌کننده پروسه نصب و اجرای نمای خشک کاشی سرامیک بوده و می‌تواند این نما را تا حد ایده‌الی برساند. و البته تمامی مزایای یک نمای فوق پیشرفته و باکیفیت را دربرداشته باشد. عایق بر دیوار ساختمان و با اتصالات مکانیکی محکم می‌شود و مانع تبادل دمایی بین محیط داخلی ساختمان و فضای بازمی‌گردد.

بیشتر بخوانید  اجرای نمای خشک

 

نصب و اجرای نمای خشک کاشی و سرامیک
نصب و اجرای نمای خشک کاشی و سرامیک

 

مزایای نصب و اجرای نمای خشک کاشی سرامیک

مهم‌ترین مزیتی که پس از نصب خشک کاشی سرامیک شامل حال دارندگان آن می‌شود. خنکی فضای داخلی در روزهای گرم سال و هوای معتدل و دلپذیر در روزهایی است که همگان از سردی آن گله‌مند هستند. این موهبت بزرگ به علت عایق حرارتی است که به گرمایش و سرمایش بهتر ساختمان کمک نموده و مانع اتلاف انرژی نیز می‌شود.

کاهش مدت‌زمان اجرا:

شما می‌توانید بر کاهش مدت‌زمان ۵۰ درصدی حساب بازنمایید و سرعت حیرت‌آوری را در اتمام کار خود مشاهده کنید. از طرفی نگهداری آسان آن و کاهش هزینه‌ها بابت این مسئله به‌راستی اجرای نمای خشک کاشی را به‌صرفه نموده است.

مقاومت در برابر مواد شیمیایی:

در محیط‌های آلوده به گازهای گلخانه‌ای که احتمال بارش باران‌های اسیدی فراوان است، می‌توان با اعتماد کامل از نصب خشک کاشی به‌منظور حفظ نما بهره برد و به علت مقامت عالی آن در برابر مواد شیمیایی، یخبندان، سرما و گرمای شدید، احتمال آسیب‌دیدگی نما را کاهش داد.

اجرا-نما-سرامیک-پرسلانی

خاصیت ضد حریق:

خاصیت ضد حریق این نما باعث شده نه‌تنها در برابر آتش مقاوم باشد، بلکه در برابر تابش مستقیم خورشید هیچ‌گونه تغییر رنگ و رنگ‌پریدگی را در آن شاهد نباشیم و از مهم‌ترین خصیصه که مقاومت در برابر اشعه خورشید است به طرز کاملی بهره‌مند باشد.

 

انواع روش‌های نصب و اجرای نمای خشک کاشی سرامیک

دو روش سیستم نصب خشک نمایان و سیستم نصب خشک پنهان، به‌منظور نصب و اجرای نمای خشک کاشی به کار می‌رود که درروش اول بست‌ها قابل‌رؤیت بوده اما همین امر مطمئن‌تر و ایمن‌تر بودن روش نصب را تضمین می‌کند. درروش دوم به مدد سوراخ‌کاری یا چسب‌های خاص سرامیک‌ها بر روی چارچوب مهار می‌شوند که زیبایی و عدم رؤیت بست‌ها مهم‌ترین ویژگی این روش است.