نمای فایبر سمنت یا پنل سیمانی (Fiber Cement)

نمای فایبر سمنت یا پنل سیمانی (Fiber Cement)

نمای فایبر سمنت یا پنل سیمانی (Fiber Cement) چیست؟

فایبرسمنت یا سمنت برد (Fiber Cement) صفحات سیمانی هستند، که از الیاف در تولید آن‌ها استفاده شده است. همچنین ترکیبی از سیلیس، الیاف و سیمان پرتلند در آن بکار رفته است. مراحل فرآوری بر روی فایبرسمنت به وسیله دستگاه اتوکلاو و هوای خشک انجام می گیرد. فایبر سمنت یکی از متریال های اجرای نمای مدرن ساختمان است که به علت تنوع در طراحی، دامنه کاربرد وسیعی را می‌توان برای آن در نظر گرفت. نمای فایبر سمنت شاید اولین و بارزترین کاربری این عنصر را به نمایش بگذارد، اما طراحی دیوارهای داخلی، کف و سقف، زیرسازی کاشی و سرامیک و … نیز از توان اجرایی این متریال خارج نیست. ازاین‌رو فایبر سمنت را می‌توان در مدل‌های ساده، طرح دار و شیاردار با ابعاد مختلف یافت و متناسب با نوع بنا از آن به‌صورت ترکیبی در کنار عناصر دیگر یا به‌تنهایی استفاده نمود.

 

اجرای نمای فایبر سمنت

جهت استفاده از متریال فایبر سمنت در نمای ساختمان اجرای یک زیرسازی مناسب مهم است. آن چه که در زیرسازی قطعات فایبرسمنت مورد استفاده قرار می گیرد، پروفیل های سرد نورد گالوانیزه میباشد. ضخامت سازه های گالوانیزه معمولا چیزی در حدود ۰٫۷ میلی متر می‌باشد. زیرسازی سمنت بردها با توجه به کاربرد آن ها متفاوت می باشد.

نمای فایبر سمنت یا پنل سیمانی (Fiber Cement)
نمای فایبر سمنت یا پنل سیمانی (Fiber Cement)

چگونگی برش‌کاری فایبر سمنت

قطعات فایبر سمنت را می‌توان با دستگاه CNC به طرح‌های هندسی مطابق با معیارهای سبک‌های مدرن و حتی سنتی برشکاری نمود. بدین ترتیب می‌توان گفت فایبر سمنت قابلیت و توانایی اعمال برش‌های متنوع را بر روی بستر خود دارد. ازاین‌جهت می‌توان بر طرح‌های زیبای آن در نماهای بیرونی و داخلی ساختمان‌ها حساب ویژه بازنمود.

سایه‌اندازی بر روی باز شوها، بدون ایجاد ممانعت در کارکرد بهینه بازشوها و عدم نابودی دید بصری، مزیت قابل‌توجهی دیگری است که برشکاری‌های اصولی فایبر سمنت امکان اجرای آن را به معماران می‌دهند. برش‌ها در صورت باقی ماندن ۳۰ درصد از حجم پنل به‌راحتی می‌توانند در کنار دیگر متریال‌های نما، طرح‌های حیرت‌آور و مدرنی را پدیدآورند.

بیشتر بخوانید  نمای HPL در تهران

چگونگی نصب صفحات فایبر سمنت

در بسیاری از موارد از فایبر سمنت به‌عنوان پوشش نهایی و در طرح‌های چوب، چرم، طرح سنگ و … استفاده می‌کنند، اما سطح این متریال به علت اینکه امکان رنگ‌آمیزی یا نصب انواع مصالح را دارد، گاه عناصر دیگری مانند سرامیک، کاشی، سنگ و … را بر روی آن به‌عنوان نمای نهایی جای گذاری می‌نمایند. طریقه نصب نمای فایبر سمنت نیز بدین‌صورت است که ابتدا زیرسازی توسط پروفیل‌های گالوانیزه صورت گرفته، سپس صفحات فایبر سمنت الیاف دار سیمانی بر روی این پروفیل‌ها توسط پیچ‌های مخصوص نصب می‌شوند.

 

قیمت اجرای نمای فایبر سمنت

اگر ازنظر قیمت، فایبر سمنت را با نماهای سنتی قیاس نمایید، مسلماً هزینه پرداختی بیشتری را به شما تحمیل می‌کند. ولی با مزایایی چون کاهش هزینه‌های مصرف انرژی، دوام و ماندگاری بالاتر، امکان تغییر رنگ، نگهداری آسان و کاهش دورریز ضایعات در زمان ساخت، هزینه بالای اجرا و نصب را کاملاً دارای توجیه اقتصادی می‌نماید.

 

نمای فایبر سمنت یا پنل سیمانی (Fiber Cement)
نمای فایبر سمنت یا پنل سیمانی (Fiber Cement)

 

مزایای متعدد نمای فایبر سمنت

فایبر سمنت یکی از متریال های صنعتی مدرن است که متناسب با نیاز کارفرمایان می‌تواند در بخش‌های مختلف ساختمان‌ها به‌عنوان نمای خشک یا زیرسازی مورد بهره‌برداری قرار گیرد. مزایای متعدد موجود در این عنصر سبب شده امروزه در اکثر ساختمان‌ها به علت قیمت تمام‌شده کمتر، مورد استقبال قرار گیرد.

بسیار سبک و کم‌وزن:

یکی از مشخصات فنی این سازه، وزن کم آن است که باعث شده بار مرده کمتری پس از اجرای نمای فایبر سمنت به ساختمان‌ها تحمیل شود. بدین طریق در زمان بروز زلزله و لرزش‌های ناگهانی خطر کمتری جان ساکنین را تهدید می‌کند.

عدم سقوط و جدایی:

پنل‌های فایبر سمنت با حداقل ۲۰ پیچ در هر مترمربع، به سازه زیرین متصل شده، ازاین‌رو احتمال افتادن و سقوط قطعات آن صفر است و بدین ترتیب هیچ مشکلی از این باب گریبان گیر عابران نمی‌شود.

مقاومت حرارتی بالا:

مقاومت حرارتی بالا و عدم انتشار شعله سبب شده، سازه فایبر سمنت، مجوز برای حضور در برج‌ها و آسمان‌خراش‌ها را کسب نماید، زیرا نماهای سنتی با مصالح قدیمی توجیه فنی برای اجرا در ساختمان‌های بلندمرتبه را نداشته و شهرداری‌ها و سازمان نظام‌مهندسی اجازه صدور مجوز به آن‌ها نمی‌دهند. بدین ترتیب متریال‌های خشکی چون فایبر سمنت بهتر از پس قوانین جاری نما برمی‌آید.

بیشتر بخوانید  سقف شیشه ای اسکای لایت : سکوریت لمینت و قیمت آن

قابلیت رنگ‌پذیری:

شما می‌توانید نمای فایبر سمنت را با هر رنگ و ابعاد و طرحی سفارش دهید و نگران محدودیت‌های ساختمان خود نباشید، زیرا انعطاف بالای این عنصر به شما اجازه می‌دهد، حتی نماها با قوس و خمیدگی‌های فراوان را نیز به‌راحتی اجرا نمایید.

برشکاری راحت‌تر:

معماران و مهندسان اجرایی نه‌تنها قادر هستند، فایبر سمنت را به‌راحتی و در ابعاد دلخواه برش دهند، بلکه زیرسازی آن را نیز سهل‌تر از متریال‌های دیگر به انجام می‌رسانند که این مزیت‌ها به‌راستی باعث برتری این عنصر ساختمانی شده است.

ضربه‌پذیری:

از دیگر مشخصه‌های بارز و پرطرفدار نمای فایبر سمنت ضربه‌پذیری بالای آن است، ازاین‌رو جایگاه ویژه‌ای در ساخت سقف‌های کاذب دارد. البته مقاومت تحسین‌برانگیزش در برابر هرگونه عوامل جوی، گسترده استفاده از آن را هرروز نسبت به گذشته در ساختمان‌های لوکس تجاری، ویلایی و … پهناورتر می‌نماید.

معایب فایبرسمنت

  • هزینه اجرای نمای فایبرسمنت به دلیل نیاز به نیروی انسانی بالا، بیشتر است و حدود دوبرابرر سایر نماهای خشک نیاز به نیروی کارگری دارد.
  • نمای فایبرسمنت به دلیل داشتن قابلیت رنگ آمیزی پس از تقریبا ۱۱ تا ۱۵ سال نیاز به رنگ آمیزی مجدد دارد.
  • قابلیت جرم پذیری در صفحات فایبر سمنت به دلیل سطح زبر و ناصافی که دارند بالا است مخصوصا در صورتی که ساختمان در کلان شهری مانند تهران که آلودگی هوا وجود دارد ظرف مدت کوتاهی این مورد در نمای ساختمان پدیدار می‌شود.