نمای کامپوزیت آلومینیوم در ساختمان‌های امروزی

نمای ورق کامپوزیت یا آلومینیوم کامپوزیت در ساختمان‌سازی امروز توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌ و کاربرد بسیار یافته‌است. در اینجا بیان می‌داریم که چنین محبوبیتی به چه خاطر است. ابتدا باید ماهیت این پنل ها را مطالعه کرده و بررسی نماییم.

کامپوزیت آلومینیوم چیست؟

در یک دید کلی کامپوزیت آلومینیوم متشکل است از دولایه آلومینیوم که فضای میان آنها، با پلیمری به نام پلی اتیلن پر شده است تا نواقص ذاتی آلومینیوم از قبیل شکنندگی و رسانایی‌های نامطلوب پوشانده شود.

این ترکیب خواص جدیدی را به ما می‌دهد که بسیار مطلوب ماست. این مواد در ابتدا برای کاربردهای ساختمانی طراحی شدند و نمای کامپوزیت آلومینیوم را شکل دادند؛ اما به مرور زمان با تغییر شکل‌‌های جزئی در شاخه‌های دیگر مهندسی نیز توسعه یافتند.

 

ابعاد پنل‌های به کار‌رفته در نمای‌ کامپوزیت آلومینیوم

ضخامت پنل های معمول در نمای‌ کامپوزیت آلومینیوم میان ۱ تا ۶ میلی‌متر متغیر بوده. البته سایز استاندارد ارائه شده برای این صفحات ۳٫۲۰ در ۱٫۲۵ متر می‌باشد. لازم به ذکر است که این صفحات می‌تواند به آسانی تحت برش قرار بگیرد.

طراحی نما کامپوزیت

بنابراین سایز صفحات با توجه به اندازه‌ای که برش داده خواهد شد توسط طراح نما تعیین می‌شود. وجود این ابعاد متغیر در کنار جنس متفاوت آلیاژهای آلومینیوم و رنگ‌های پوششی گوناگون تنوع عظیمی از صفحات کامپوزیتی آلومینیوم را به ارمغان می‌آورد.

 

مزایای نمای کامپوزیت

اجرای نمای کامپوزیت همانند سایر نماهای مدرن مانند نمای کرتین وال ، اجرای نمای پانچ متال ، نمای استرچ متال و یا نمای سنگ خشک مزایایی دارد که به برخی از آن ها اشاره می نماییم.

سبکی قابل ملاحظه

نمای کامپوزیت‌ آلومینیوم وزنی حدود ۴ تا ۶ کیلوگرم در یک متر مربع دارند که بسیار سبک به نظر می‌رسد. آنها این ویژگی را از آلومینیوم به ارث می برند. در مقایسه با سایر مصالح پرکاربرد همچون آجر یا سیمان ده‌ها برابر سبک‌تر اند و عملاً هیچ بار اضافه‌ای بر سازه اعمال نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید  2 روش سریع برای محاسبه متراژ نمای کامپوزیت

 

مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی

از ویژگی‌های دیگری که این پنل ها از آلومینیوم به ارث می‌برند، استحکام در برابر خوردگی است که در جاهای مختلفی از صنعت مانند تولید ورق‌های گالوانیزه می‌توان کاربردهایی از آن را دید.

حجم سازی نما کامپوزیت

این ویژگی در کنار مقاومت در برابر زنگ‌زدگی این قابلیت را به نمای کامپوزیت آلومینیوم می‌دهد که اثرات رطوبت بر آنها کارگشا نباشد و تا سالها بدون تغییر باقی‌ بمانند.

 

عایق صوت و گرما

آلومینیوم خود دارای هدایت صوتی و گرمای خوبی است. اما ویژگی عایق بودن صوتی و گرمایی به لطف وجود پلی‌اتیلن در پنل‌های نمای‌ کامپوزیت آلومینیومی ایجاد‌ می‌شود.این ویژگی به ما برای بهینه‌سازی مصرف انرژی و همچنین کنترل صداهای بیرون از ساختمان کمک شایانی می‌کند.

 

سهولت به‌کارگیری

این صفحات در اندازه های مختلف در بازار موجود است و تنها نیاز به برش و نصب دارد که فرایند نماسازی را بسیار سهولت می‌بخشد. به علاوه این صفحات به آسانی قابل برش‌کاری، سوراخ‌کاری یا حتی خم‌کاری می‌باشد و از انعطاف بالایی برخوردار است.

 

مقاومت در برابر حریق

با توجه به تکنولوژی جدید fr به کار رفته در صفحات آلومینیوم کامپوزیت در صد قابلیت اشتعال در این متریال بسیار پایین آمده است و کامل دیر سوز و نسوز شده اند و به دلیل مقاومت در برابر حرارت اجازه ورود حریق را به ساختمان نمی‌دهند.

فرم دهی با کامپوزیت

زیبایی

لایه‌های آلومینیوم به کاررفته در پنل‌های آلومینیوم کامپوزیت به خوبی صیقل داده شده اند. از این رو نمای کامپوزیت آلومینیوم زیبایی قابل ملاحظه‌ای دارد، هرگونه رنگی را می‌پذیرد و هم پرتوهای آفتاب را تقریباً به طور کامل بازتاب داده و حرارت آنها را جذب نمی‌کند.

 

گستره‌ی کاربرد صفحات آلومینیوم کامپوزیت

کامپوزیت آلومینیوم در شاخه‌های مختلف صنعت کاربرد دارند. برای مثال در ساخت گلایدرها، پوشش‌های بیرونی ماشین‌‌های گرمایی، مصالح بهداشتی یا حتی ساخت سازه‌های قابل حمل.

اما یکی از گسترده ترین این کاربردها در پوشش‌های داخلی و خارجی ساختمان هاست.

نمای کامپوزیت آلومینیوم را علاوه بر پوشش خارجی ساختمان می‌توان در این موارد دید: سقف‌های کاذب، پوشش دیوارها، ایجاد قفسه‌بندی‌ها یا حتی صفحات ضدخوردگی برای کف سالن ها.

اما موثرترین این کاربردها جهت نمای‌ساختمان‌ها در مناطق بسیار مرطوب یا حتی خیلی خشک است. زیرا در این مناطق بهینه‌سازی مصرف انرژی و حداقل کردن تغییرات دما در ساختمان اهمیت دو چندان می‌یابد.

بیشتر بخوانید  نماینده ورق آلومینیوم کامپوزیت آلکوباند در تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *