اکسپندد متال چیست؟

اگر در ایران از هر کسی سوال کنید اکسپندد متال چیست، اسم توری لوزی به گوشتان خواهد رسید. حال میخواهیم در مورد اینکه منظور از قدرت اکسپندد متال چیست، صحبت کنیم و به نوعی بررسی نماییم که اکسپندد متال چقدر قدرتمند است.

اکسپندد متال چیست و چه کاربردی دارد؟

اکسپندد متال یکی از مدرن‌ ترین و جذاب‌ ترین نمایی است که در ساختمان‌ ها برای مصارف مختلف، مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این نوع نما از ورق‌ های فلزی به خصوص آلومینیوم و آهن سیاه ساخته می‌ شود و به دلیل ویژگی‌ های منحصر به فرد خود، جایگزینی مناسب برای ورق ‌های کرتینگ، فنس و دیگر سیستم ‌های نما و پوشش معمولی می‌ باشد. در ادامه همراه ما باشید تا با ویژگی های این نما بیشتر آشنا شوید.
اکسپندد متال (Expanded Metal) که به آن استرچ متال نیز گفته می شود به صفحاتی از فلزات مختلفی همچون آهن، آلومینیوم، برنج، مس، استیل و … گفته می شود که فرآیند تولید آن ها با سایرین اندکی متفاوت است. معمولا استرچ متال ها توسط فرآیند ها و ابزارهای ویژه ای به انواع مختلفی برش داده می شوند. دقت داشته باشید که استرچ متال ها به صورت کششی برش داده و تولید می شوند و از این رو همانند یک شبکه توری مفتولی خواهند بود که ضخامت آن ها بر حسب استفاده شما مختلف است.

اکسپندد متال چیست؟

اکسپندد متال یا استرچ متال نوعی صفحات فلزی هستند که از طریق یک فرآیند گسترش یافته (Expanded) تولید می ‌شوند. این فرآیند به این صورت است که ورق فلزی را با استفاده از ستون ‌ها و ابزارهای خاص به جهت ‌های مختلف برش داده می شوند تا یک ساختار گسترش یافته با سوراخ ‌های متنوع به وجود آید.
مواد مورد استفاده در تولید اکسپندد متال شامل آلیاژها و ترکیب‌ شدن فلزات مختلف می ‌شود. این فلزات شامل آهن، آلومینیوم، برنج، مس و استیل با درصدهای مختلف هستند. تنوع در مواد، این فلز گسترش یافته را برای کاربردها و شرایط مختلف سازگار می‌ کند.
استرچ متال رنگ خاکستری

منظور از انواع اکسپندد متال چیست

بسیاری از افراد تصور می کنند اکسپندد متال یک نوع است و نمی دانند که منظور از انواع اکسپندد متال چیست. اکسپندد متال به واسطه متریال اولیه ای که در تولید آن به کار میرود دسته بندی می شود. فولاد، گالوانیزه و مس از مواد با کیفیتی هستند که در تولید اکسپندد متال به کار می روند. همینطور در اجرای اکسپندد متال می توان اندازه الگو و محدوده چشمی را بر اساس درخواست و نیاز مشتری مشخص کرد. این محصول امکان زدگی کمتری دارد و برای چندین سال استفاده مناسب است.
• اکسپندد متال استاندارد: توری اکسپندد متال ساده رایج ترین توری است که تنوع بالایی داشته و بسیار مقرون به صرفه است. توری ساده اکسپندد دارای یک سری رشته و پیوند در یک زاویه یکنواخت خواهد بود. در نهایت رشته هایی طراحی می شوند که استحکام بالایی دارند. این رشته ها سبب گردش حداکثری هوا و نور می شوند.
• اکسپندد متال مسطح: اکسپندد متال مسطح به واسطه پرس توری کششی پس از فرآیند نورد ایجاد می شود. طول توری های کششی مسطح در زمان صاف کردن در حدود 5 الی 7 درصد بیشتر می شود.
• اکسپنددمتال شش ضلعی: نام دیگر اکسپنددمتال شش ضلعی، توری های الماسی است. در واقع زمان که ورق به شدت منبسط شده باشد دهانه شش ضلعی به دهانه الماسی شکل ترجیح داده خواهد شد. شکل ظاهری این اکسپندد ها سبب افزایش استحکام فلز شده و عبور نور و هوا را بیشتر می کنند.

بیشتر بخوانید  کدام انواع نمای فلزی در ایران قابل اجرا است ؟

اکسپنددمتال معماری چیست؟

اکسپنددمتال معماری به عنوان یک محصول تزئینی در نمای سازه به کار میرود. این توری ها دارای دهانه های الماسی بوده و البته که باید رنگ آمیزی شوند. اگر نمی دانید نوع میکرو اکسپندد متال چیست باید بدانید که توری های لوزی میکرو شامل تعداد چشمه های کوچک زیادی در سطح فلز است. چشمه های این توری استاندارد، لوزی و شش ضلعی هستند. این اکستندها به منظور فیلتراسیون استفاده می شوند.

میزان قدرت اکسپنددمتال در یک نگاه

اکسپندد متال محصولی قدرتمند بوده که به واسطه طراحی ویژه ای که دارد نیاز به نگهداری کمی خواهد داشت. این محصول انعطاف پذیری بالایی داشته و شکل پذیری آن نیز مناسب است. از این محصول در نماهای خارجی و دکوراسیون داخلی استفاده می شود و این موضوع نشان از قابل اعتماد بودن آن است. ساختار اکسپندد متال بسیار ایمن است.

اکسپندد متال رول

تست های صورت گرفته مشخص کرده است که مقاومت اکسپندد متال در برابر ضربه بسیار بالا بوده و از سوی دیگر نوعی عایق صدا نیز محسوب می شود. این محصول به شکل یک تکه بدون جوش یا اضافات طراحی شده است. می دانیم که وقتی صحبت از فلزات می شود، دوام و مقاومت دو شرط بسیار مهم هستند. از اکسپندد متال تنها در ساخت و ساز استفاده نمی شود. این محصول در صنایع کشتیرانی، و همینطور صنایع سنگین و ساخت ابزار نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی‌ ها و کاربرد نمای اکسپندد متال، به صورت زیر می باشد

1. فعال‌کننده نمای شب:
• شبکه‌ های استرج متال به شما امکان می ‌دهند تا نمایی جذاب و تابان با طراحی نورپردازی عالی، در پشت آن ‌ها ایجاد کنید.
• با استفاده از افکت ‌های نوری مختلف، می ‌توانید در شب، نماهایی جذاب با بازی‌ نور ایجاد کنید.
2. پوسته دوم نما:
• از آنجا که این نماها به صورت شبکه ‌ای هستند، به عنوان پوسته دوم بر روی نماهای شیشه ‌ای (مانند کراتین وال) قرار می گیرند.
• این پوشش به نام “کنترل کننده تابش” وظیفه منحرف کردن اشعه ‌های مستقیم نور خورشید را دارند و باعث کاهش نفوذ نور مستقیم به داخل ساختمان می ‌شوند.
3. نمای سه بعدی:
• استرچ متال توانایی ایجاد نماهای سه بعدی را دارد که این ویژگی باعث جذابیت بیشتر نمای ساختمان می‌ شود.
• با تغییرات در زوایا و شکل ‌های استرچ متال، می ‌توان طرح ‌ها و نماهای فرهنگی و هنری را با دید سه بعدی به نمایش درآورد.
4. تهویه مناسب:
• استفاده از پنل‌ های استرچ متال باعث بهبود تهویه ساختمان می ‌شود.
• این پنل ‌ها به ساختمان امکان تهویه مناسب را می ‌دهند. همچنین به عنوان یک پوشش مقاوم در برابر رطوبت و نم عمل می ‌کنند که منجر به عمر طولانی ‌تر نما می شوند.

منظور از وزن های مختلف اکسپندد متال چیست

به منظور بررسی وزن اکسپنددمتال نیاز به استفاده از ماشین حساب های خاص است. همینطور می بایست یک سری معیارهای خاص نیز در نظر گرفته شود. برای اینکه میزان استحکام محصول مشخص شود می بایست وزن آن را مبنا قرار داد. اگر وزن هر متر مربع محصول زیاد نباشد، کاربرد بیشتری خواهد داشت. از اکسپنددمتال در سازه های صنعتی استفاده می شود. این محصول به منظور حفاظت آسانسور، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی و دارویی و تاسیسات اجتماعی استفاده می شود. ورق های سوراخ دار در معماری نیز کاربرد زیادی دارد و به نوعی از نظر دوام و اقتصادی بودن رتبه خوبی کسب کرده اند.

بیشتر بخوانید  نمای استرچ متال: جلوه هنر در نمای دو پوسته

اجرای اکسپندد متال در جان پناه ساختمان بورس تهران

در پروژه ساختمان بورس تهران اجرای اکسپندد متال جان پناه توسط شرکت نمای مدرن آراد صورت گرفته است و چرا که مزیت های اجرایی و توانایی های فنی مجموعه آراد این قابلیت را برای سایر پروژه های نمای مدرن نیز می تواند تامین نماید.

استرچ متال جان پناه پروژه ساختمان بورس تهران

از مزایای استفاده از اکسپندد متال در اجرای جان پناه ساختمان بورس تهران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
اول، این روش به دلیل استفاده از مواد ساختمانی مقاوم و پایدار، به عنوان یک روش ساختمانی مقاوم در برابر زلزله شناخته می‌شود.
دوم، اکسپندد متال باعث افزایش سرعت اجرای پروژه می‌شود و زمان مورد نیاز برای ساخت و ساز را کاهش می‌دهد.
سوم، این روش امکان اجرای سازه های پیچیده و با ابعاد بزرگ را فراهم می‌کند. در نتیجه، اکسپندد متال به عنوان یک روش ساختمانی پیشرفته و مقاوم در برابر زلزله، در اجرای جان پناه ساختمان بورس تهران به کار گرفته شده است.

کاربردهای اکسپندد متال

اکسپندد متال ها اغلب کاربرد های مختلفی دارند اما استفاده عمده آن ها به شرح زیر است:

سقف های کاذب

همانطور که میدانید امروزه در ساخت و ساز از سقف های کاذب به وفور استفاده می شود. شما میتوانید با استفاده از این صفحات  به سقف ها نمایی جذاب و خیره کننده دهید. همچنین یکی دیگر از مواردی که میتوان به آن اشاره کرد تسهیل در استفاده از تجهیزات ایمنی است. شما می توانید تاسیساتی مخفی و خاص خودتان را در پشت این سقف هایی که با استفاده از اکسپندد متال ها ساخته شده اند ایجاد کنید.

استفاده از اکسپندد متال ها به عنوان پوسته دوم نما

یکی دیگر از مواردی که میتوان در آن از استرچ متال ها استفاده کرد پوسته دوم نماست. این پوسته ها می توانند بر روی دیوار های شیشه ای استفاده شوند. اغلب کاربرد این دیوار ها برای انحراف اشعه های مستقیم نور خورشید است.

نما اکسپندد متال قرمز دکوراتیو

اکسپندد متال و نمای شب

همانطور که گفته شد اکسپندد متال ها اغلب از فلزات مختلفی ساخته می شوند. شما می توانید با استفاده از یک فلز مناسب و همچنین بهره برداری از یک سیستم نورپردازی قوی، جذابیت نمای ساختمان خود را تا حد بسیار زیادی افزایش دهید.

بیشتر بخوانید  نمای مدرن شرکت های بزرگ دنیا

نقش حفاظتی expanded metal

اکسپندد متال ها اغلب به عنوان یک نما برای حفاظت از نمای اصلی  (نمای کرتین وال، نمای سرامیک خشک، نمای سنگ خشک، نمای جی آر سی و . . . ) نیز مورد استفاده قرار میگیرند. ضمن اینکه شما میتوانید از چشم انداز خیره کننده این نوع فلزات استفاده کنید میتوانید با استفاده از انواعی از آنها که از ضخامت بالایی برخوردارند نیز نمای ساختمان خود را ایمن کنید.

نما اکسپنددمتال سفید برای جان پناه

در نهایت استفاده از اکسپندد متال ها امری ضروری برای ساختمان نیست اما شما میتوانید با استفاده از آن علاوه بر زیبایی و استحکام از دیگر مزایای آن نیز بهره مند شوید. اکسپندد متالها در رنگ ها و طرح های مختلفی به بازار عرضه میشوند که قیمت آن ها نیز با توجه به جنس و ضخامت آن ها متفاوت است.

سخن پایانی
طراحی و اجرای نمای اکسپندد متال، جلوه ‌ای خیره ‌کننده از هنر و معماری، با استفاده از فناوری مدرن را به ارمغان می آورد. استفاده از نمای استرچ متال مانند سایر نمای فلزی طرح دار به شما فرصت می‌ دهد تا ساختمان خود را به یک شاهکار معاصر تبدیل کنید. ما با تیم متخصص و توانمند خود، آماده‌ ایم تا هر ایده و خواسته ‌ای را به یک واقعیت فوق ‌العاده تبدیل کنیم. جهت آشنایی بیشتر با تمامی خدمات ارائه شده توسط تیم ما، می توانید به وب سایتمان مراجعه کنید.