سی ان سی (CNC) چیست؟

سی ان سی (CNC) در واقع مخفف کلمه ی Computer Numerical Control  است که این عبارات به معنای کنترل عددی توسط یک دستگاه رایانه‌ای می‌باشد. اما این بیان در عمل به چه معناست؟

در این روش در واقع از کامپیوترها برای کنترل دستگاه‌هایی که عملیات مختلف را انجام می‌دهند استفاده می‌شود.

این اعمال می تواند شامل حکاکی، برش و همچنین تراش باشد. دستگاه های CNC کاربردهای ویژه و مختلفی دارند.

nama-cnc-tehran2

همانطور که می‌دانید این دستگاه‌ها می‌توانند با حکاکی، برش و پانچ فلزات در نمای ساختمان‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

معرفی و مزایای نمای سی ان سی

نمای سی ان سی (CNC) یکی از نماهای فلزی مدرن است که به دلیل دقت بالا، امکان اجرای طرح ‌های پیچیده و انعطاف پذیر در ساخت را دارد. این موضوع جذابیت زیادی برای ساختمان ‌ها به وجود آورده است. این نماها معمولا از ورق ‌های فلزی با استفاده از دستگاه‌ های CNC ساخته می ‌شوند. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا بیشتر با نماهای سی ان سی آشنا شوید.

ویژگی های cnc نمای ساختمان، شامل موارد زیر می ‌شوند:
• انعطاف پذیری در طراحی: از آنجا که CNC امکان برش و حکاکی دقیق را فراهم می ‌کند، طراحان می ‌توانند طرح ‌های پیچیده و خلاقانه را به راحتی ایجاد کنند.
• مکانیزه شدن فرآیند ساخت: استفاده از دستگاه‌ های CNC برای برش و حکاکی ورق ‌ها، فرآیند ساخت را مکانیزه و بهینه می ‌کنند.
• استفاده از ورق ‌های آلومینیومی: ورق ‌های آلومینیومی از دلایل محبوبیت بالای نماهای CNC هستند؛ زیرا آلومینیوم از خاصیت سبک بودن، مقاومت به خوردگی و قابلیت بازیافت برخوردار می باشد.
• دوام و کارایی بالا: به دلیل استفاده از مواد مقاوم مانند آلومینیوم و دقت بالای CNC در ساخت، نماهای CNC دارای دوام و کارایی بالایی هستند.
• تنوع در طرح ‌ها و برش‌ ها: امکان دسترسی به طرح‌ های مختلف و تنوع در برش‌ ها، این نماها را برای ایجاد ظاهر مدرن و جذاب در ساختمان ‌ها مناسب می ‌کند.
• استفاده از ورق CNC چوب: علاوه بر ورق فلزی، می ‌توان از ورق CNC چوب برای ایجاد نماهای داخلی مدرن استفاده کرد.
• مناسب برای نماهای داخلی و بیرونی: این نماها نه تنها برای نماهای خارجی بلکه برای تابلوهای تبلیغاتی و نماهای داخلی نیز استفاده می ‌شوند.

بیشتر بخوانید  نمای استرچ متال: جلوه هنر در نمای دو پوسته

nama-cnc-tehran23
• متنوع بودن استفاده: CNC برای انواع ساختمان‌ ها و پروژه ‌ها قابل استفاده است و متناسب با نیازهای هر ساختمان، نوع مناسبی از آن انتخاب می ‌شود.

انواع دستگاه سی ان سی

دستگاه‌های سی ان سی با توجه به کاربردی که دارند به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند که از سری آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لیزری
  • پنوماتیک
  • مگنتیک
  • پلاسما و هواگاز
  • آبی
  • فرز

دستگاه فرز سی‌ان‌سی (CNC) در واقع با استفاده از یک تیغه به جای لیزر برش‌های مد نظر را انجام می‌دهد.

این در حالی‌ست که دستگاه برش بر خلاف این دستگاه با استفاده از نوک فرز و حرکت در محورهای X,Y و Z برش هایی را ایجاد می‌کند.

دستگاه لیزر نیز که برای فلزات و غیرفلزات مورد استفاده قرار می‌گیرد میتواند برای حکاکی انواع مختلف به کار آید.

جالب است بدانید که هریک از این دستگاه ها به نوع خود می‌توانند در یک صنعت خاص مورد استفاده قرار گیرند.

از جمله این صنایع می‌توان به پانچ سی‌ان‌سی در صنعت اشاره کرد که امروزه با استفاده از دستگاه‌هایی که تمام کامپیوتری هستند و توسط یک سیستم عامل خاص استفاده می‌شوند انجام می‌شود.

این پانچ ها در فلزات مختلفی از قبیل آهن، استیل، آلومینیوم، ورق‌های روغنی و گالوانیزه  و … انجام می‌گیرند که سایز و ابعاد و ضخامت آن ها با توجه به استفاده از آن ها متغیر است.

همانطور که گفته شد امروزه یکی از استفاده‌های عمده از ورقه‌های سی‌ان‌سی در نمای ساختمان و همچنین صنایع مختلف است.

فیلم مراحل راه اندازی دساگاه سی ان سی و برش و خم کاری شیت ورق فلزی

 

 

از انواع نمای ساختمان می‌توان به اجرای نمای پانچ متال و نمای فلزی طرح دار که با استفاده از این روش بهره می‌برد اشاره کرد.

اما یکی از نکاتی که همواره حائز اهمیت است که این خدمات باید توسط شرکت‌های خبره عرضه شوند، تا بتوانند مفید و مثمر به ثمر واقع شوند.

بهتر است که شما در انتخاب سیستم اجرایی مورد نظر خود همواره به مواردی همچون سابقه، تولیدات پیشین، نحوه عرضه خدمات سی ان سی، دستگاه‌های تراش و … دقت کنید.

بررسی قیمت ورق سی ان سی

• جنس و مشخصات فنی: نوع ورق مورد استفاده (مثل آلومینیوم، استیل، مس و غیره) تاثیر زیادی بر قیمت دارد. همچنین، مشخصات فنی مانند ضخامت و مقاومت مکانیکی در تعیین قیمت موثر می باشد.
• طرح ورق CNC: پیچیدگی و طراحی طرح CNC بر روی ورق باعث افزایش قیمت می شود. طرح‌ های پیچیده ‌تر و دقیق ‌تر به برش ها و زمان بیشتری نیاز دارند که این موارد باعث افزایش قیمت می شوند.
• مقدار سفارش: حجم سفارش و تعداد واحدهای تولید شده، تاثیر زیادی بر قیمت دارد. سفارشات بزرگتر قیمت مناسب تری خواهند داشت.
• برند و کیفیت: برند تولیدکننده می ‌تواند نقش مهمی در تعیین قیمت داشته باشد. برندهای معروف و با کیفیت، قیمت ‌های بالاتری خواهند داشت.
• شرایط بازار مواد اولیه: نوسانات در قیمت مواد اولیه مانند آلومینیوم و فولاد می ‌تواند به شدت بر قیمت ورق CNC اثر بگذارد.

بیشتر بخوانید  ساختمانی با نمای مدرن، نمای پانچ متال

سخن پایانی
ورق ‌های سی ان سی، نه تنها نماهایی فوق ‌العاده را به وجود می ‌آورند بلکه با کیفیت بالا و دوام طولانی، انتخابی عاقلانه برای ساختمان ‌های مدرن و زیبا می ‌باشند. همچنین نمای سی ان سی نسبت به بقیه نماها از قبیل نمای کرتین وال و نمای تراکوتا   قیمت بسیار منصفانه تری دارد در عین حال که همه این نماها نیاز به مهندسی نما و مشاور نما نیز خواهند داشت. جهت آشنایی بیشتر با دیگر خدمات ارائه شده توسط تیم متخصص و حرفه ای ما می توانید به وبسایتمان مراجعه کنید.