نمای کامپوزیت چه مزایایی نسبت به نمای چوبی دارد؟

یکی از مزایای نمای کامپوزیت نسبت به نمای چوبی و نمای جی اف آر سی، سازگاری آن با محیط زیست است. در ساخت این نما از مواد کامپوزیتی استفاده می شود و نمای بصری بسیار جذابی ایجاد می کند. کامپوزیت ها مخلوطی از پلاستیک های بازیافتی و برش های چوبی هستند که سبب سازگاری با محیط زیست می شوند. دوام این نما بالا است و ماهیت آن به صورتی است که کمتر نیاز به تعمیر و نگهداری دارد.
ورق های کامپوزیت در دو دسته اصلی یعنی ضد حریق و معمولی تقسیم شده اند. طرح و رنگ و ابعاد این ورق ها بسیار زیاد است و انعطاف پذیری بالایی دارند. اصلی ترین متریال این نما از جنس آلومینیوم بوده و البته مصالح ترکیبی زیادی برای ساخت این ورق ها به کار رفته است. ضخامت این نماها معمولاً بین 4 الی 5 میلیمتر در نظر گرفته می شود. در ساخت واحدهای کامپوزیت لایه رنگ پلی استر، ورق های آلومینیوم ، چسب، رنگ نانو، لایه چسب ضد خش و پوشش محافظ به کار می رود. ساختار پنل های کامپوزیت نیز با هم متفاوت هستند.

نمای کامپوزیت آلومینیوم از پرطرفدارترین انواع نمای‌مدرن است، که بر پایه آلومینیوم بوده و با مواد پلیمری تقویت شده است. در دنیای امروز می‌توان کاربردهایی از این نما را می‌توان در مجتمع‌های مسکونی، ساختمان‌های تجاری، ادارات، سالن‌های ورزشی، ساختمان‌های ویلایی و … دید که نشانگر ظرفیت بالای این نوع است.

در این جا در مقابل نمای کامپوزیت آلومینیوم، نمای چوب را قرارداده‌ایم. چوب از اولین متریال‌هایی بود که بشر برای ساختمان‌سازی به سراغ آن رفت، تا امروز که با اعمال اصلاحات و انجام فرایندهایی به شکل یک ماده خام ساختمانی مدرن، اما با پیشینه طولانی درآمده‌است. اکنون فاکتورهایی از این دو نما را باهم مقایسه می‌کنیم:

زیبایی

نمای چوب حالتی ویژه‌ای دارد که به طبیعت آن باز می‌گردد. این نما گرمای بخصوصی دارد و ممکن است با تماشای آن انرژی مثبتی به انسان منتقل شود؛ در مجموع نمای چوب در یک محدوده رنگی بسیار کوچک، فضایی کلاسیک را رقم می‌زند. اما پنل‌های به کار رفته در نمای‌کامپوزیت رنگ‌پذیری مثال‌زدنی دارند و تنوع در ایجاد انواع فضاها را دارند. این نما متناسب با فضای‌تنوع طلب شهری است که در آن محدود شدن به یک نوع فضا ایجاد خستگی می‌کند. این سازگاری مختص نماهای مدرن این چنینی است.

بیشتر بخوانید  نمای سرامیکی ساختمان

 

کنترل آب و هوا

چوب در حالت ساده‌ی خود، هیچ مزیتی برای کنترل سرمایش یا گرمایش مصنوعی ساختمان ندارد، اما در چوب‌های فرآوری شده مانند چوب‌های ترمو سعی شده تا منافذ موجود در بافت چوب بسته شده و چوب حالتی پیوسته به خود بگیرد، که این تلاش نتیجه خوبی نیز داده است. اما در مقایسه با نمای کامپوزیت آلومینیوم باید گفت که، نمای کامپوزیت یک مرحله جلوتر است؛ چراکه نمای کامپوزیت آلومینیوم با لایه‌ی پلی اتیلن در میان خود به متخصص عایق بندی گرمایی تبدیل می‌شود، حتی با استفاده به صورت پوسته دوم نما مؤثرتر نیز خواهد بود؛ زیرا با حبس یک لایه هوا در میان دوپوسته اثرگلخانه‌ای را در زمستان و اثر دودکشی را در تابستان به خوبی انجام می‌دهد و با ایجاد آب و هوای ایده‌آل در ساختمان به بهینه‌سازی مصرف انرژی کمک می‌کند.

 

عایق صوتی

نمای چوبی ترمو وود عایق صدای نسبتاً خوبی است. آلومینیوم کامپوزیت نیز در حالت معمول این کیفیت را دارد اما در شرایط نمای دو پوسته می‌توان با استفاده از تجهیزات مخصوص جذب صوت آن را تا حد زیادی تقویت کرد.

 

سبکی

نمای آلومینیوم کامپوزیت از نظر سبکی بی‌نظیر است. این خاصیت از ویژگی‌های خوب آلومینیوم است که به آلومینیوم کامپوزیت ارث رسیده است. این سبکی به شکلی است که این نما تقریباً هیچ بار اضافی را بر پایه ساختمان وارد نمی‌کند. این در حالی است که نمای‌چوبی از نظر سبکی تعریفی ندارد. همین ویژگی است که به نمای‌چوبی اجازه اجرا در ارتفاع بالا را نمی‌دهد، و اغلب ساختمان‌ها با نمای چوبی حداکثر دوطبقه هستند. با این وجود نمای آلومینیوم کامپوزیت با سهولت خوبی در ارتفاع نیز اجرا می‌شود.

نمای کامپوزیت

تفاوت نمای کامپوزیت و نمای جی اف آر سی

جی اف آر سی بسیار مشابه با فایبرگلاس خرد شده طراحی شده است. از این ماده در ساخت بدنه قایق و اشکال پیچیده سه بعدی استفاده می شود. به طور کلی این نما ترکیبی از سیمان سفید، آب و سنگدانه های ریز در کنار الیاف شیشه و پلیمر آکریلیک هستند.
حال سوال اینجاست که مزایای نمای کامپوزیت نسبت به نمای چوبی و نمای جی اف آر سی چیست؟ هزینه تولید و ساخت بتون های جی آر اف سی به دلیل استفاده از پلیمرهای اکریلیک و مواد افزودنی و همینطور فایبرگلاس بالاتر از بتن معمولی است. به منظور ایجاد طرح اختلاط برای نماهای جی ار اف سی نیاز به نیروی متخصص بوده که بخش مهمی از هزینه را شامل می شود. بتن های مسلح شده با الیاف شیشه هستند در طولانی مدت استحکام خود را از دست می دهند و این موضوع به نوعی سبب می شود تا مزایای نمای کامپوزیت نسبت به نمای جی اف آر سی بیشتر باشد.
از یاد نبرید که برای نصب نمای جی اف آر سی نیاز به سیستم لنگرگاه جداگانه خواهد بود. تابش نور خورشید رنگدانه های این نما را از بین می برد و حمل و نقل این نما هم نیاز به برنامه ریزی زیادی دارد.

 

نمای کامپوزیت چه مزایایی نسبت به نمای چوبی دارد؟

امروزه از ترمووود به عنوان نمای چوبی با ظاهری استاندارد در نمای خارجی ساختمان استفاده می شود. نکته مهم در خصوص مزایای نمای کامپوزیت نسبت به نمای چوبی و نمای جی اف آر سی این است که مقاومت نمای چوبی در برابر آتش کم است اما نمای کامپوزیت معمولاً مقاومت بالاتری دارد. در صورتی که انتخاب شما نمای چوبی باشد نیاز به عایق کاری و رنگ آمیزی خواهید داشت چون پس از مدتی اشعه فرابنفش سبب تغییر رنگ این نما می شود. مقاومت مکانیکی این چوب ها در طی آماده سازی کاهش می یابند. برای ساخت نمای چوبی زیبا نیاز به چوب های باکیفیت است که هزینه های بسیار سنگینی به همراه دارند.
در یک مقایسه ساده می توان متوجه شد که مزایای نمای کامپوزیت نسبت به نمای چوبی و نمای جی اف آر سی بسیار بیشتر است. هزینه اجرای نمای کامپوزیت به نسبت دو روش دیگر ارزانتر است. این نما عایق صوتی بوده و وزن کمی دارد. نمای کامپوزیت سبب مقاومت بالایی در برابر شرایط آب و هوایی مختلف دارد و برای مناطق مختلفی قابلیت اجرا دارد.

بیشتر بخوانید  نصب و اجرای نمای خشک کاشی سرامیک

هزینه اجرا نمای کامپوزیت آلومینیوم در مقایسه با نمای چوبی

نمای چوب در اکثر مواقع به عنوان یک نمای آنتیک شناخته می‌شود که طبیعتاً قیمت آن را نیز به طور نسبی بالا می‌برد، در حالی که نمای کامپوزیت آلومینیوم در گروه نماهای مدرن ارزان قرار می‌گیرد و با توجه به برتری خصوصیات آن در بیشتر موارد؛ باید پذیرفت که صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

 

سازگاری با محیط زیست

نمای چوبی با توجه به میزان گرمایی که در ساختمان هدر می‌دهد از نظر محیط زیستی سازگاری کمتری نسبت به آلومینیوم کامپوزیت دارد. گذشته از آن تولید چوب مورد نیاز آن مستلزم فرایند جنگل زدایی است، باید توجه کرد این چوب‌ها از مرغوب‌ترین درخت‌ها بدست می‌آید که در نیجه قطع آنها عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.

 

مقاومت

روی چوب‌های ترمو برای مقاوم‌سازی بسیار کار شده است، این چوب ها مقاومت خوبی در مواقع زلزله یا در برابر تنش بارهای اضافی دارند؛ اما مشروط بر آن که در ارتفاع کم باشند، در غیر این‌صورت وزن خودشان برای مقاومت آنها دردسر سازی می‌کند. اما نمای کامپوزیت آلومینیوم همواره مقاومت خوبی دارد و با وزن سبک خود، مانعی هم در جهت مقاومت اصل بنا ایجاد نمی‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *