مزایا و قیمت اجرای نمای خشک و استفاده در نمای مدرن

نوع و اهمیت فعالیتی که در سازمان انجام می‌شود را اگرچه با تبلیغات در سطح وسیع می‌توان معرفی کرد اما تأثیر فوق‌العادۀ طراحی و انتخاب نمای ساختمان متناسب را نمی‌توان انکار کرد.

نماهای مدرن که خود بازگوکننده تمامی ویژگی‌ها، طرز تفکر، ایده‌های مدیران این مجموعه‌ها باشند ترفندی است که سال‌ها در کشورهای صنعتی بدان توجه ویژه شده است.

نمای خشک نمونه‌ای جدید و قابل‌تحسین است که امکان مانورهای بیشتر و نوآوری‌ها را به مهندسین و شرکت‌های نمای ساختمان داده و آن‌ها را قادر ساخته با تحولات شتابی علم معماری و طراحی ساختمان خود را هماهنگ و هم‌راستا قرار دهند. ازاین‌رو در این مطلب می‌کوشیم تا با مزایا و ویژگی‌های این نوع نمای مدرن بیشتر آشنا شده تا در صورت نیاز یکی از انواع مختلف این نماها که تنوع خارق‌العاده‌ای دارند را برای سازمان خود برگزینید.

مزایای نمای خشک

نمای خشک با ورود خود توانست مزایای زیادی را به عرصه صنعت طراحی نما وارد کند و مصالحی چون سرامیک خشک پرسلانی، ورق کامپوزیت، کرتین وال، تایل تراکوتا و … را به معماران معرفی نماید که درواقع برتری‌های چشم‌گیری نسبت به نمونه‌های قدیمی داشته و تنوع بالایی را ارائه می‌دهند. تفاوت درروش اجرایی بین نمای سنتی و صنعتی چنان فراوان است که نمی‌توان آن‌ها را باهم مقایسه نمود.

در ادامه به ذکر مزایای نمای خشک می‌پردازیم و زوایای مختلف آن را بررسی می‌کنیم.

زمان اجرای محدود در نمای خشک

فاکتور زمان دیگر به یکی از موارد مهم و کلیدی در هر امری تبدیل‌شده است که نمای خشک با کاهش ۵۰% از زمان اجرا توانسته در دریافت مدال موفقیت در این ملاک مهم، امروزه به یک روش پویا و محبوب تبدیل شود. شروع کار از چند جبهه مختلف به علت حذف محدودیت‌های موجود ملات در روش‌های سنتی، جلوگیری از دوباره‌کاری‌های احتمالی، شروع عملیات نمای خشک به‌محض پایان یافتن اسکلت و… همگی از مزایایی است که نتیجه‌ای جز کاهش زمان اجرا و درعین‌حال افزایش کیفیت پروژه نماسازی را به دنبال ندارد.

بیشتر بخوانید  نصب سنگ اسلب روی دیوار بدون ملات

تولید صنعتی مصالح مصرفی

با تهیه مصالح زیرسازی و رویۀ نمای خشک به‌صورت صنعتی، تولید در حد قابل‌توجهی افزایش‌یافته و درصد دقت نیز تا حد میلی‌متری بالا می‌رود و دیگر نیازی به نگرانی بابت اشتباه انسانی و یا کاهش مواد اولیه نخواهیم داشت و سرعت و کیفیت عالی را شاهد هستیم.

قابل تعویض و تعمیر بودن نما

مزیت جالب امکان تغییر و تعویض مصالح که در انواع نمونه‌های نمای خشک وجود دارد می‌تواند در بالا رفتن سطح کیفی این نوع نماها بسیار تأثیرگذار بوده و طول عمر بالایی را از این نماها رقم بزند.

کیفیت عالی نمای خشک

نمای خشک توانسته با مجهز شدن به علوم روز، کلید حل مشکلات نما در بسیاری از ساختمان‌ها باشد و استفاده از هر نوع مصالح با هر ابعاد و سایزی را بدون محدودیت به مهندسین و طراحان تقدیم کند. محاسبه هماهنگی رفتار مصالح در مقابل تغییرات دمایی، حذف تحمل وزن بالای ملات، مقاوم‌سازی ساختمان در برابر زلزله، تعیین ضریب انتقال حرارتی، توجه به متغیر بودن میزان انبساط و انقباض و… بسیاری از مواردی هستند که در روش‌های سنتی و توسط افراد بی‌تجربه و بادانش کم امکان بررسی و اندازه‌گیری وجود نداشته و شاهد آسیب جدی به نما بعد از گذشت اندک زمان محدود هستیم. ولی به‌راحتی تمامی این معضلات در نمای خشک مرتفع شده و با کاهش خطای انسانی، کاهش پرت مصالح، امکان اصلاح قطعات نما و… می‌توان کیفیت عالی را حتی بعد از سال‌ها مشاهده نمود.

مقرون‌به‌صرفه بودن

نمای خشک از جهات مختلف می‌تواند در مقرون‌به‌صرفه بودن و کاهش قیمت تمام‌شده تأثیرگذار باشد. کاهش وزن اسکلت و فونداسیون اولین گام در پایین آوردن قیمت نهایی است که ارمغان نمای خشک برای ساختمان‌ها می‌باشد. در مرحله بعد کاهش هزینه‌ترمیم و حذف هزینه‌های اضافی با افزایش عمر مفید و بازیافت مصالح یعنی دیدی بلندتر داشته و با رصد آینده حال را با زیرکی بیشتر برنامه‌ریزی نمودن، زیرا در اجرای نمای خشک در صورت آسیب‌دیدگی نیاز به تخریب کلی نبوده و می‌توان مصالح قبلی را به‌راحتی بازیافت نمود و استهلاک مصالح را کاهش داد.

مطابق با فناوری‌های روز نمای مدرن ساختمان

فناوری‌هایی که در نمای خشک به‌کاررفته از آسیب‌های جدی این نما جلوگیری به عمل می‌آورد مثلاً در هنگام بروز زلزله حرکات مناسب سازه از ورقه شدن و سقوط قطعات جلوگیری کرده و علاوه بر پیشگیری از آسیب جدی به نما از خطرات جانی نیز می‌کاهد. همچنین امکان اجرای عایق در نمای خشک مزیتی است که به‌هیچ‌وجه در نمونه‌های سنتی یافت نمی‌شود.

بیشتر بخوانید  اجرای نمای خشک آجر با زیرسازی آلومینیومی و شاسی کشی فلزی

آشنایی با مصالح نمای خشک

در روش‌های مدرن نمای خشک  و یا به تعبیری نمای پیش ساخته ساختمان دیگر احتیاجی نیست به مصالح محدود اکتفا کرده بلکه با بهره‌گیری از مصالح جدید چون سرامیک پرسلانی، تراکوتا، سفالینه، کرتین وال، آلومینیوم کامپوزیت، فایبر سمنت برد، ترموود و … دیگر می‌توان ایجاد طرح‌های هندسی و دور از ذهن را امکان‌پذیر نمود. در اینجا برای درک بیشتر به‌صورت مختصر در مورد هر یک‌سخن خواهیم گفت:

سرامیک پرسلانی

سرامیک خشک یا سرامیک پرسلانی که در زمره یکی از مصالح اجرای نمای خشک  و یا احرای سرامیک اسلب نما قرار می‌گیرد و به علت اینکه در دمای بالا حالت شیشه‌ای را در آن به وجود می‌آورند؛ یکی از زیباترین و بادوام‌ترین مصالح در کنار نمای تراکوتا بوده که نماهایی منحصربه‌فرد را می‌توان با آن پدید آورد. اگرچه زیرمجموعه‌ای از تایل‌های سرامیکی است اما به علت پخته شدن ماهیت آن تغییر کرده و از سایر محصولات سرامیکی تفکیک می‌شود.

در مقاله زیر اطلاعات بیشتری درباره چرخه بازیافتی  متریال سرامیک خشک در اکوسیستم ها توضیحاتی ارائه گردیده است .

Life cycle assessment of ceramic façade material and its comparative analysis with three other common façade materials

 

اجرای--سرامیک-خشک-کرمی-دو-رنگ


قیمت اجرای نمای خشک سنگ


به منظور محاسبه قیمت اجرای نمای سنگ خشک در ابتدا باید مشخص شود از کدام روش ساخت استفاده شده است. اجرای نمای سنگ به دو روش صورت می گیرد. در روش ” تر” از ملات استفاده شده و در روش “خشک” اجرا بدون ملات انجام می شود. در نهایت پیچ و مهره های فلزی برای نصب این نما استفاده خواهد شد که به صورت مکانیکی اجرا می شوند. سنگ نیز با پیچ های فلزی به قسمت بیرونی نمای ساختمان متصل خواهد شد.
در این روش از چسب و یا سیمان استفاده نمی شود اما کیفیت فلزها و همینطور پیچی که مورد استفاده قرار می گیرد در نهایت بر روی قیمت اجرای نمای خشک تاثیر می گذارد. سوراخ کردن سنگ ها در روش نصب خشک یک موضوع حساس و نسبتاً تخصصی محسوب می شوند. اگر سنگ ضخامت مناسبی نداشته باشد دچار شکستگی خواهد شد. سنگی که در این سازه ها به کار می رود باید بسیار ضخیم باشند. نصب نمای خشک سنگ به واسطه اتصالات فلزی نسبتاً پر هزینه تر است.
در محاسبه قیمت اجرای نمای خشک سنگ می بایست هزینه های مربوط به پروفیل های آلومینیومی نیز لحاظ شوند. به منظور اجرای صحیح نمای خشک سنگ، بخشی از هزینه ها مربوط به داربست خواهد بود و البته که ساختار داربست ها نیز به شکل اصولی ارزیابی می شوند.

بیشتر بخوانید  طراحی و اجرای مدرن نمای بیمارستان

قیمت اجرای نمای خشک آجری

نمای خشک آجری در لیست نماهایی قرار می گیرد که ظاهری بسیار زیبا دارد اما تنها زیبایی این نما مدنظر نیست. قیمت اجرای نمای خشک آجری معمولاً به نسبت نمای سنگی ارزانتر است. در این روش آجرها بدون استفاده از ملات روی دیواره های خارجی ساختمان سوار می شوند.

نمای اجر خشک اجرا

به طور کلی این پرسپکتیو به واسطه یک سری قاب های فلزی انجام شده و نوع اتصالات بسیار پر اهمیت هستند. این نوع نصب وزن سبکی دارد و نسبتاً آسان و اصولی اجرا می شود. نمای آجری شامل طیف گسترده ای از رنگ ها بوده و به شما این امکان را می دهد تا طبق سلیقه خود گزینه مناسب را انتخاب کنید.

 

فایبر سمنت برد

جالب است بدانید که فایبر سمنت برد ازنظر مواد تشکیل‌دهنده در سه دسته‌بندی، فیبر سمنت برد، کلسیک سیلیکات، MGO تقسیم‌شده که برای تولید مخلوطی همگن از سیمان پرتلند، سیلیس و الیاف در ماشین‌های چک ساخته می‌شود و عمل‌آوری آن به‌صورت هوای خشک یا دستگاه اتو کلاو انجام می‌پذیرد.

پارامترهای مؤثر بر قیمت اجرای نمای خشک

پارامترهای مختلفی که در هزینه تمام‌شده نمای خشک می‌توانند تأثیرگذار بوده و قیمت را در حد قابل‌توجهی تغییر دهند بدین شرح می‌باشند:

  • مصالح به‌کاررفته در سطح رویه
  • نوع سیستم انتخابی برای نصب
  • نوع سازه ساختمان
  • ابعاد مصالح
  • میزان برشکاری
  • شکل هندسی و شکست‌های موجود در سطح نما
  • حجم و سطح کلی ساختمان
  • ارتفاع ساختمان
  •  موقعیت جغرافیایی پروژه