بازسازی نمای فرسوده ساختمان، دمیدن روح تازه

بازسازی نمای ساختمان با استفاده از متریال های نوین مانند سرامیک خشک، به عنوان روش مدرن و موثر جهت بهبود ظاهر و عملکرد ساختمان، توانایی ایجاد تغییرات قابل توجهی را در زیبایی و مقاومت ساختمان فراهم می ‌کند. سرامیک خشک به عنوان یک عنصر مقاوم و زیبا، استحکام و جذابیت فوق العاده ای را به ساختمان می افزاید.

از طرفی با استفاده از سرامیک خشک، می توان با سادگی و سرعت بالا، به بازسازی نمای ساختمان پرداخت. سرامیک خشک از زیبایی و مقاومت بالایی برخوردار می باشد. این  روش و مواردی دیگر که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم  با ارائه ی گزینه‌ های متنوع و مناسب، به کارفرمایان این امکان را می دهند تا به بازسازی و اجرای نمای ساختمان ها بپردازند.

بازسازی نما امری حیاتی برای ساختمان است. نمای ساختمان نه تنها به صورت بدیهی در زیبایی ساختمان اثر مستقیم دارد، بلکه بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان را کنترل کرده و در حفظ استحکام آن نیز تأثیر به سزایی دارد.

از مزایا و فواید یک نمای خوب عمر و دوام بالا است. اما در بهترین شرایط نیز یک نمای با کیفیت، حداکثر پس از ۱۵ تا ۲۰  سال دچار فرسودگی می‌شود و نیازمند بازسازی است.

این فرسودگی می‌تواند ناشی از شرایط آب و هوایی، جنس نمای به کار رفته یا تجهیزات اتصال نامرغوب باشد. جدای از اثرات نامطلوب نمای فرسوده بر ساختمان و تسریع فرایند  فرسودگی ساختمان، این فرسودگی ممکن است ایجاد خطر کرده و به عابرین پیاده آسیب وارد کند.

بدیهی است که این تغییر باید به گونه‌ای باشد که نمای ساختمان شما به یکباره از حد تناسب خارج نشود و همچنان هماهنگی خود را با ساختمان‌های پیرامون حفظ کند. درک این حد تناسب و همانگی محله است از جانب طراح است که بازسازی نمای فرسوده را به کاری منحصر به فرد تبدیل می‌کند.

اشکال مختلف بازسازی نمای ساختمان

بازسازی نما با سرامیک خشک

گاهی نمای ساختمان شما به دلایلی دچار فرسودگی می‌شود، جدای از دلایلی که مربوط به نقص در اجرای نما می‌‌باشد، شایع ترین موارد مربوط به اثرات آب و هوایی است. در  شهرهای بزرگ صنعتی همچون تهران بخش قابل توجهی از این اثرات نامطلوب نشئت گرفته از باران‌های اسیدی و انقباض و انبساط ناشی از تغییرات آب و هوایی است. در چنین مواردی بهتر است که بعد مشاهده اولین نشانه‌ها به بازسازی نمای فرسوده اقدام کرد.

بیشتر بخوانید  بازسازی نما ساختمان با ورق فلزی

اما همیشه منظور ما از بازسازی نما، ترمیم فرسودگی‌های ایجاد شده نیست. بلکه در مواردی تغییر کاربری یا ناپسند بودن نمای فعلی است. حتی ممکن است که بازسازی نمای فرسوده در جهت حفظ همان نمای قبلی باشد نه در جهت بهبود آن، تنها به این علت که چنین ظاهری برای ما اهمیت دارد.

استفاده از نما دو پوسته در بازسازی نمای فرسوده

در نماهای بسیار فرسوده، معمولاً نمای قدیمی و تجهیزات اتصال آن اعم از ملات یا پیچ و رول پلاک به شکل کامل از سطح نمای ساختمان جدا می‌شوند. اما در اغلب موارد، شالوده نما سالم است و تنها قسمت‌هایی دچار خلل گشته است، که توصیه می‌شود فقط قسمت‌های آسیب دیده ترمیم شوند. همچنین گاهی به دلیل پوک شدن ملات، پیش می‌آید که سنگ‌های نما لق می‌شوند. در چنین مواردی می‌توان از تجهیزات تقویت کننده یا پیچ های ساده استفاده کرد. در هر یک از این حالت ها استفاده از نماهای خشک و دوپوسته انتخابی بسیار مناسب است.

بازسازی نما با سرامیک پرسلان

ترکیب نماهای سرامیک خشک پرسلانی با سنگ یا آلومینیوم کامپوزیت با سنگ، جلوه‌ی بسیار شایان توجهی ایجاد می‌کند. علاوه بر آن که استفاده از نمای خشک در بازسازی نمای فرسوده به علل مختلف از جمله سبکی و مقاومت خوب عمر دوباره‌ی نما را تا حد زیادی تضمین می‌کند. در میان موارد اجراشده آلومینیوم کامپوزیت ماشین کاری شده (غالباً سی ان سی) با اتصالات خشک در بازسازی نمای فرسوده به کار می‌رود. نکته ای که توجه به آن ضروری است این است که در تعیین میزان فرسودگی نما دقت شود زیرا اگر نمای قدیمی بیش از حد فرسوده باشد و ما در جهت نصب نمای جدید بر روی آن مبادرت ورزیم، نمای جدید کیفیت مورد انتظار را نخواهد داشت و استحکام آن حتی از نمای قبلی نیز کمتر خواهد بود.

بازسازی نما در ساختمان

بازسازی نمای ساختمان با تغییر مصالح

یکی از روش های بازسازی نمای ساختمان، تغییر کامل مصالح است. البته پیش از این کار نیاز به اخذ مجوز دارید. شما این امکان را دارید که نمای آجری و یا سیمانی را تخریب کرده و نمای سنگی را جایگزین نمایید. معمولاً وزن زیاد سنگ سبب بروز یک سری مشکلات می شود به این ترتیب اغلب افراد در راستای تغییر مصالح به سراغ متریال کامپوزیت می روند.

بیشتر بخوانید  بازسازی نما ساختمان با ورق فلزی

بازسازی نمای ساختمان با تغییر طراحی

در این روش از بازسازی نمای ساختمان، در ابتدا نیاز است تا نقشه طراحی نما به واسطه متخصصین و توسط نرم افزارهای مخصوص انجام شود. طراحی نما می بایست با سایر بخش های ساختمان و حتی بافت محیط همخوانی داشته باشد. در این روش طرح مورد نظر بر اساس موقعیت ساختمان اجرا می شود. معمولاً این روش به منظور بخش مشخصی از قسمت بیرونی ساختمان اجرا می شود. در این روش دیوار خارجی ساختمان تخریب شده و دیوارکشی و نبشی کشی ها به شکل اصولی انجام خواهند شد. همینطور بازشوهای جدید نصب می شوند.

بازسازی نمای ساختمان به واسطه تعویض قطعات فرسوده

در صورتی که بودجه شما برای بازسازی نمای ظاهری ساختمان کم است اما قصد دارید ساختمانی زیبا با ظاهری مناسب داشته باشید می توانید تنها قطعاتی که فرسوده شده اند را تعویض کنید. یک سری از بخش های ظاهری ساختمان معمولاً با گذر زمان دچار تخریب می شوند به این ترتیب با اجرای داربست این امکان وجود دارد تا بتوانید قسمت های تخریب شده را بازسازی کنید. مثلاً قطعات قدیمی را جدا کرده و قطعات جدید را جایگزین کنید. حتی امکان تغییر جنس و رنگ مصالح در صورت نیاز وجود دارد. تفاوت ظاهری در این روش شاید به طور کامل نباشد اما تغییرات مشخص هستند و شرایط عالی فراهم می سازند.
مثلاً اگر نمای ساختمان از نوع سنگی باشد قسمت هایی که سقوط کرده اند قابلیت تعویض و بازسازی دارند. به واسطه رولپلاک و پیچ می توان قطعات اضافی را به نمای ساختمان اضافه کرد.

نکات مهم بازسازی نما

در صورتی که قصد شما بازسازی نمای ساختمان به واسطه اجرای سنگ های مختلف است. می بایست سنگ های تراورتن در درجه بندی های مختلف را انتخاب کنید. سنگ های گرانیتی هم سختی بالایی دارند و به منظور بازسازی نمای سنگی مورد استفاده قرار می گیرند. از سوی دیگر می توانید از نمای آجری برای ساختمان خود استفاده کنید. کیفیت و تنوع رنگ و طرح آجرها زیاد است و کسانی که علاقه به این سبک دارند می توانند بیشترین سطح تنوع را داشته باشند. مقاومت این سبک نما در برابر آتش بسیار زیاد است.

بیشتر بخوانید  بازسازی نما ساختمان با ورق فلزی

بازسازی نمای ساختمان با استفاده از سرامیک خشک

بازسازی نمای ساختمان با استفاده از سرامیک خشک یک روش نوین و موثر جهت بهبود ظاهر و کیفیت ساختمان ‌ها است. این روش اجازه می ‌دهد که قطعات سرامیکی به صورت خشک و بدون نیاز به ملات سیمانی نصب شوند. این امر علاوه بر افزایش سرعت اجرا، باعث مقاومت و دوام نمای ساختمان می گردد. با استفاده از سرامیک خشک، زمان مورد نیاز برای خشک شدن ملات و تمام شدن فرآیند نصب به شدت کاهش می ‌یابد و این امر اجازه می ‌دهد که پروژه‌ های بازسازی به سرعت و با کیفیت بیشتری انجام شوند. علاوه بر این، سرامیک خشک به دلیل برخوردار بودن از مقاومت بالا، از ساختمان در برابر عوامل محیطی مختلف مانند باران، باد و آفتاب محافظت می ‌کند. این امر منجر به افزایش عمر مفید نمای ساختمان و کاهش تعمیرات مکرر، می گردد. بنابراین از سرامیک خشک جهت بازسازی نمای ساختمان‌ ها به عنوان یک روش مدرن و کارآمد، استفاده می کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *