آلومینیوم تا کامپوزیت آلومینیوم

در بررسی ویژگی‌های کامپوزیت آلومینیوم و سالید آلومینیوم بهتر است کمی در مورد ورق های سالید صحبت کنیم تا تفاوت این ورق ها با سایر ورق های آلومینیومی مشخص شود.

آلومینیوم

آلومینیوم از مصالح با ارزش در صنعت به شمار می‌رود. آلومینیوم به خودی خود در کنار آهن، مس و … از محبوب‌ترین مصالح صنعتگران است.

ویژگی‌های ذاتی منحصر به فرد این عنصر در کنار فراوانی بسیار آن در پوسته سیاره‌ای که در آن سکونت داریم، می‌تواند دلایل کافی برای اثبات این مدعا باشد. اما وقتی به اطراف خود نگاه کنید و کاربردهای نسبی کمتری از آلومینیوم ببینید شاید به این همه مزیت آن شک کنید.

سالید آلومینیوم چیست؟

ورق آلومینیوم سالید از نظر چگالی بسیار پایین است. این موضوع سبب می شود تا درگیر هزینه های اضافی برای حمل و نقل این ورق ها نباشید. حتی خرید این ورق ها نسبت به سایر ورق های آلومینیومی بسیار ارزانتر تمام می شود. ورق های سالید معمولاً خاصیت ضد خوردگی دارند و سبب دوام بیشتر پروژه می شوند. مواد سالید بسیار محکم هستند و شرایط آن به شکلی است که می توان چندین قسمت را با هم جوشکاری کرد و به نوعی ابعاد ورق ها را بزرگتر نمود. این روش برای افزایش مقاومت این ورق ها نیز مناسب است.

نما الومینوم تجاری غروب
از مهمترین ویژگی‌های کامپوزیت آلومینیوم و سالید آلومینیوم قابلیت بازیافت بالای آن است. سالید آلومینیوم با محیط زیست سازگار است و مشکلی ایجاد نمی کند. از طرفی سالید آلومینیوم نوعی ماده انعطاف پذیر محسوب می شود و سبب تکمیل شدن پروژه شما از نظر بصری خواهد شد. ظرافت و درخشندگی این ورق ها بالا است. ورق های سالید در سبک های پانچ، روکش دار و فلزهای منبسط شده در نمای ساختمان اجرا می شوند. پانل های سوراخ دار در نمای خارجی ساختمان سبب می شود تا نمای کرکره ها، کشویی باشند.

ویژگی های مهم ورق های سالید

در بررسی ویژگی‌های کامپوزیت آلومینیوم و سالید آلومینیوم می خواهیم در خصوص مزایای ورق های سالید بیشتر صحبت کنیم. ورق های سالید در اشکال منفرد تولید می شوند و از فناوری برش لیزری بر روی ورق ها به منظور تزیین بهتر استفاده خواهد شد. سیستم مکانیکی ورق های سالید بسیار قوی است و مقاومت آن در برابر خراش و ضربه نیز بالا ارزیابی شده است. مقاومت سالید در برابر شکستگی نیز بالا در نظر گرفته شده است. نصب این ورق ها آسان و مستقیم است و شباهت زیادی با ورق های کامپوزیت دارد.
یکی از ویژگی‌های کامپوزیت آلومینیوم و سالید آلومینیوم وزنشان است. هر دو ورق وزن نسبتاً بالایی دارند و به نوعی نمی توان گفت که از محصولات سبک وزن محسوب می شوند. هر دو نوع آلومینیوم در رنگ بندی های مختلف اجرا می شوند. قابلیت چرخش و شکل دهی یکی از ویژگی های مهم ورق های سالید به شمار می آید.

بیشتر بخوانید  نمای مدرن برج های تجاری و نکات مهم در طراحی، اجرا، قیمت و هزینه

چرا سعی در ایجاد تغییر در آلومینیوم داریم؟

اجازه دهید پیش از قضاوت چندی از ویژگی‌های آلومینیوم را بشماریم: آلومینیوم فلزی سبک، بسیار نرم و چکش خوار، دارای مقاومت مکانیکی خوب (البته نسبت به وزن خود)، جوش پذیر، رسانا، مقاوم در برابر خوردگی و سومین عنصر از نظر فراوانی در پوسته زمین است.

اما نرمی آلومینیوم همیشه هم مطلوب ما نیست، زیرا همین عامل مقاومت آن را در برابر تنش‌های عمودی به شدت کاهش می‌دهد.

نمای-کامپوزیت-سه-طبقه-خطوط-افقی.

همچنین هدایت گرمایی و الکتریکی آن نیز اغلب در جهت عکس خواسته‌های ماست. البته تا چند دهه پیش فرایند استخراج آلومینیوم بسیار پیچیده و سخت بود، تا جایی که ارزش آن را حتی از طلا نیز بالاتر برده بود، درست است آلومینیوم فراوانی بالایی دارد اما غالباً به صورت مرکب با عناصر دیگر است و در حالت آزاد بسیار نادر می‌باشد.

این مشکل در سال ۱۸۹۹ با ابداع روشی آسان برای استخراج آلومینیوم برطرف گردید.اما با این همه بشر نمی‌توانست از محاسن آلومینیوم چشم بپوشد، این شد که از توانایی ترکیب کردن خود بهره گرفت تا شمه کیمیاگری خود را این بار برای تبدیل آلومینیوم به ماده‌ای با ارزش به کارگیرد.

محصولات این تفکر آلیاژهایی است که برای خودروسازان و صنعت عظیم هواپیما‌سازی و … بسیار با اهمیت اند؛ یا کامپوزیت‌هایی که بسیار به کمک ساختمان سازان و طراحان دکوراسیون آمده اند و به دلیل اهمیت بالای خود، در این مجال موضوع صحبت ما قرار‌گرفته اند.

 

کامپوزیت آلومینیوم چیست؟

کامپوزیت‌ها دسته‌ای از مواد هستند که از ترکیب چند جزء با خواص مختلف برای دستیابی به خواص مطلوب جدید و استفاده از مجموع خواص اجزاء و اثر تقویت‌کنندگی آنها برهم به دست می‌آیند؛ که دارای دوفاز می‌باشند:

ماتریس(زمینه) و تقویت‌کننده.

همانطور که اشاره شد هدف از ساخت آلومینیوم کامپوزیت تقویت ضعف مقاومت و نقص گرمایی آن است. از طرف دیگر موادی همچون پلیمرها توانایی خوبی در این زمینه‌ها دارد.

ترکیب هوشمندانه ماده‌ای از پلیمرها به نام پلی‌اتیلن با آلومینیوم توسط آلمان‌ها منجر به ساخت کامپوزیتی با زمینه آلومینیوم شد و اولین بار در نمای مدرن ساختمان مورد بهره‌وری قرار گرفت که با نمای کامپوزیت آلومینیوم شناخته می‌شود.

در کامپوزیت آلومینیوم لایه‌ای از پلی‌‌اتیلن از دو سمت به واسطه لایه‌هایی از چسب مخصوص به لایه‌هایی از آلومینیوم متصل گردیده است. لایه آلومینیوم بالایی به خوبی صیقل داده‌‌شده و با لایه دیگری از مواد مخصوص همچون رنگ و رزین پوشانده می‌شود و بالاتر از خود لایه دیگری به عنوان محافظ دارد.

بیشتر بخوانید  نمای مدرن شرکت های بزرگ دنیا
کامپوزیت آلومینیوم
آلومینیوم کامپوزیت

 

 

ویژگی‌های کامپوزیت آلومینیوم

هر آنچه از ویژگی‌های مطلوب که در آلومینیوم و پلی‌اتیلن وجود‌دارد، آلومینیوم کامپوزیت همه را یکجا دارد. کامپوزیت آلومینیوم بسیار سبک و انعطاف پذیر است از این رو در کاربردهای ساختمانی نظیر نماکاری هیچ وزن اضافه‌ای را به سازه وارد نمی‌کند و به راحتی تحت عملیات سوراخ‌کاری قرار‌گرفته یا به راحتی خم شده یا در اندازه‌های مختلف بریده می‌شود؛ یا در کاربردهای دیگری که وزن سازه تأثیر بسزایی در کارآمدی دارد؛ همانند هواپیماهای تک‌نفره مورد استفاده قرارمی‌گیرد.

نمای آلومینیوم مشبک سه بعدی

به علاوه کامپوزیت آلومینیوم عایق گرمایی بی‌نظیری نیز هست که با توجه به زیبایی و براق بودن آن، به عنوان یک گزینه ایده آل برای پوشش بیرونی ساختمان مطرح می‌شود؛ تا حداقل تغییرات دمایی و هدر رفت انرژی در ساختمان پدید‌آید. کامپوزیت آلومینیوم در مقابل خوردگی بسیار مقاوم ‌است که در نتیجه با همان کاربرد ساختمانی، سالها بدون تغییر باقی‌می‌ماند. پس معلوم می‌شود تا اینجا به هرچه که از کامپوزیت آلومینیوم انتظار داشته‌ایم، رسیده‌ایم.

تفاوت ورق کامپوزیت و پنل سالید

بررسی ویژگی‌های کامپوزیت آلومینیوم و سالید آلومینیوم زمانی به طور دقیق مشخص می شود که بتوانید تفاوت آن با ورق های کامپوزیت را به خوبی بشناسید. ورق های کامپوزیت آلومینیومی پس از نصب بدون چین و چروک و در حالت صاف باقی خواهند ماند حتی در شرایطی که دما شدید باشد باز هم این رویه حفظ می شود. ورق های سالید اینطور نیستند و چروک پذیری مشخصی دارند. اما از سوی دیگر اگر اتصالات ورق های کامپوزیت به درستی صورت نگیرد ممکن است در هنگام بارندگی سبب نشت آب شود. پنل های سالید تراکم کمتری دارند و این موضوع سبب می شود تا سبک تر از کامپوزیت باشند. در اجرای نمای ساختمان سفارشی، ورق های سالید آلومینیوم انعطاف پذیری بیشتری برای معمار ایجاد می کنند.

طراحی ترکیبی با عملکرد

به طور کلی از مهمترین ویژگی‌های کامپوزیت آلومینیوم و سالید آلومینیوم طیف گسترده ای از سبک ها و جلوه ها برای پروژه های مختلف خواهند بود. ورق های سالید برای سایبان ها، دیوارهای صفحه ای، پوشش ستون و همینطور محفظه های مختلف استفاده می شوند. ورق های آلومینیومی سالید از نظر ضخامت و کیفیت تضمین شده هستند. آزمایش های گسترده ای در خصوص خاصیت ضد ضربه بودن این ورق ها صورت گرفته و نتایج به دست آمده شگفت انگیز است. این محصول از نظر کیفیت و البته قیمت درجه بندی می شود.

بیشتر بخوانید  نصب و اجرای نمای خشک کاشی سرامیک

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *