نمای بتن هایپرفورمنس، مقاومت نمای سنتی و زیبایی نمای مدرن

نمای بتن هایپرفورمنس چیست؟

سال‌ها است که بتن‌ها با ساختاری جدید به عرصه صنعت نماسازی واردشده‌اند، اما امروزه متحول‌تر از گذشته، طرح‌های بی‌جان و یکنواخت خود را به کناری گذاشته و اکنون در قالب پنل‌هایی با سطحی صاف، صیقلی و یکنواخت و بدون تخلخل و برآمدگی، زیبایی ساز نماهای ساختمانی شده‌اند. نمای بتن هایپرفورمنس یا نمای بتن اکسپوز در سه شکل حصیری، خشتی و ساده یکی از این متریال‌ها است که به علت رنگ‌پذیری، یکپارچگی، اندازه‌های متنوع و ده‌ها مزیت دیگر در پروژه‌های بزرگ ساخت‌وساز که مقاومت و برازندگی حرف اول را می‌زند از سوی مهندسان و پیمانکاران انتخاب می‌شود. سرعت عمل بالای نصب این نما به ویژگی پیش‌ساخته بودن پنل‌های آن بازمی‌گردد، ازاین‌رو برنامه‌های اجرای آن، چه داخلی و چه خارجی با سرعتی حیرت‌آور به پایان می‌رسد.

  

مزایای استفاده از نمای بتن هایپرفورمنس

نمای بتن هایپرفورمنس را می‌توانید تا یک‌عمر بدون کوچک‌ترین خلل و نقصی مانند روز اول استوار و پابرجا بیابید، زیرا مواد اولیه تشکیل‌دهنده آن همان بتن مقاوم است که در هر صحنه سخت و خشنی تاب مقاومت دارد. دیگر مزایای استفاده از این نمای بتنی بدین شرح است:

وزن کم سازه:

شکل و قالب گذاری خاص به این نما اجازه داده تا حد قابل‌توجهی وزن خود را کاهش دهد و به‌عنوان یک نمای سبُک مدرن، زینت‌بخش فضاهای داخلی و خارجی ساختمان‌ها باشد.

امکان اجرا به‌صورت خشک و ملات:

اگرچه همگان نمای بتن هایپرفورمنس در فهرست نماسازی‌های مدرن قرار می‌دهند و بر روی آن به‌عنوان نمایی خشک حساب باز می‌کنند، اما در صورت تمایل و درخواست کارفرمایان امکان اجرای آن به‌صورت ملاط نیز وجود دارد.

مقاومت در برابر حریق:

توجه به عایق حرارتی ساختمان‌ها در حال حاضر مسئله‌ای است که مهندسان اجرایی تا حد توان سعی می‌کنند، آن را در نظر داشته باشند. هایپرفورمنس با توان عالی در برابر گرما، آتش و تغییرات دمایی شدید به گزینه‌ای عالی در تقابل با دیگر متریال‌ها تبدیل‌شده است.

بیشتر بخوانید  طراحی نمای هتل با ارائه کانسپت های ذهنی آرشیتکت

عایق صوتی:

ایجاد مانع بر سر راه عبور صدا مزیتی است که اگر ساختمان شما در نزدیکی بزرگراه یا مناطق پرجمعیت قرار دارد، از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. بر روی نمای بتن هایپرفورمنس می‌توانید به‌عنوان یک عایق صوتی قدرتمند و اثرگذار حساب ویژه بازنمایید.

 

نمای بتن هایپرفورمنس
نمای بتن هایپرفورمنس

 

 کاربردهای نمای بتن هایپرفورمنس

وجود توان مقاومتی بالا و سطح صاف در بتن هایپرفورمنس سبب شده علاوه بر نماسازی در هر فضایی که نیاز به مقاومت و عدم جذب رطوبت باشد، بتوان از آن بهره‌مند شد. از این‌رو موارد استفاده از این بتن را بدین گونه برمی‌شمارند:

ساخت استخر و حوض آب:

پنل‌های بتن هایپرفورمنس بدون حفره هوا طراحی می‌شوند، ازاین‌جهت آب به‌هیچ‌وجه به منافذ آن راهی ندارد که این ویژگی برای استخرها و حوض‌های آب یک مزیت عالی و محبوب به شمار می‌رود.

کف‌پوش راه‌ها و پیاده‌روها در معابر عمومی:

مصالح دیگری که اغلب به‌عنوان کف‌پوش برای پیاده‌روها، پل‌ها و … انتخاب می‌شوند، بار مالی فراوانی را به شهرداری‌ها وارد می‌سازند و اغلب نیز بعد از مدت کوتاهی تخریب‌شده و هزینه نوسازی را نیز به مبالغ پیشین اضافه می‌کنند. حال‌آنکه بتن هایپرفورمنس مصالحی ماندگار و بدون افت کیفیت است.

محوطه‌سازی:

پارک‌ها، باغ‌ها، ویلاها و … نیاز به محوطه‌سازی‌های وسیعی دارند که در برابر عوامل جوی مقاوم بوده و درعین‌حال زیبایی و چشم‌نوازی محیط را تخریب نکنند. در صورت نیاز به طراحی محوطه‌های خود می‌توانند، از این متریال کمال بهره را ببرند.

 

انواع روش‌های اجرای نمای بتن هایپرفورمنس

در طراحی نمای ساختمان‌هایی که استفاده از بتن پیش‌ساخته، صرفه اقتصادی دارد، از پنل‌های آماده‌شده استفاده می‌شود. این پنل‌ها قبلاً در کارخانه‌ها تولید و بر اساس شرایط خاصی چون تراز کردن و شاقول گذاری صحیح بلوک‌ها، عدم استفاده از پنل‌های شکسته، برقراری شرایط موردنیاز به‌منظور نصب اصولی و … اجرا می‌شوند.

در پروژه‌های عظیم بسیار پیش می‌آید که پنل‌های آماده به‌صرفه نمود و کارگزاران به‌منظور اجرای نمای بتن هایپرفورمنس تصمیم به اجرای مراحل آماده‌سازی، قالب‌گیری و بتن‌ریزی در محل پروژه می‌گیرند.

 

نکات مهم قبل از خرید نمای بتن هایپرفورمنس

قبل از خرید بتن هایپرفورمنس به مکان مورداستفاده و ابعاد و اندازه تایل‌ها متناسب با آن توجه نمایید. اگر هدفتان از خرید این متریال‌ها طراحی نمای بتن هایپرفورمنس است، مسلماً شما به تایل‌هایی با ابعاد و طرح‌هایی متفاوت‌تر از نمونه‌های مناسب سقف و کف نیاز دارید. البته استحکام، مقاومت، میزان تابیدگی و در یک‌کلام کیفیت تایل‌ها نیز در یک انتخاب بهینه بسیار سرنوشت‌ساز است. درنهایت قیمت که برحسب، روش نصب، نوع قالب، روش تولید و … تغییر می‌کند، نیز از ملاک‌های مهم در زمان انتخاب به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید  بهره‌وری انرژی و محیط زیست: ارتقای کارایی نمای ساختمان با استفاده از متریال‌های پایدار