نمای جی آر سی GRC

نمای جی‌آر‌سی GRC

نمای جی‌آر‌سی GRC چیست؟

همیشه انتخاب بهترین نما که بتواند به شکلی کامل سبک‌های مدرن و سنتی را به یک نسبت پاسخگویی نماید، دغدغه بزرگ طراحان و دیزاینر‌های ساختمانی است. با وجود نماهای کرتین وال، سرامیک خشک پرسلانی، نمای دو پوسته و انواع دیگر نماها، توجه به سمت نمای بتن مسلح شده با الیاف شیشه یا همان نمای جی‌آر‌سی موردتوجه اکید می‌باشد. این به علت اینکه هم‌راستا با نیازهای طرح‌های مدرن به‌پیش رفته و تضادی نیز با نماهای سنتی ندارد.

جی‌آر‌سی یکی از مصالح منعطف، قابل‌طرح پذیری و دارای رنگ‌بندی‌های متنوع است، به همین دلیل معماران و کارفرمایان را به یک نسبت در اجرای نمایی باب طبعشان یاری می‌رساند.

آشنایی بیشتر با نمای جی‌آر‌سی GRC

شکل‌پذیری و استحکام بتن مثال‌زدنی است، حال‌آنکه نمای جی‌آر‌سی علاوه بر بتن از الیاف شیشه به‌منظور افزایش مقاومت کششی خود بهره برده است. ازاین‌رو اگر آن را در برابر سایش، آتش‌سوزی، ترک‌های سطحی و عمقی و… قوی بدانیم، جای هیچ تعجبی نیست.

طراحی نماهای سنتی و مدرن به صورتی خیره‌کننده به مدد این متریال منحصربه‌فرد امکان‌پذیر است. اشتراک سیلیس و الیاف باسیمان یک کریستالیزاسیون قدرتمند را بین الیاف و بتن ایجاد نموده و قدرت این متریال را در برابر عوامل جوی و مقاومت‌های مکانیکی ارتقا داده است.

مواد تشکیل‌دهنده پنل‌های نمای GRC

امروزه پنل‌های نمای جی‌آر‌سی از سوی نماکاران، مهندسین سازه و مشاوران ساختمانی موردتوجه واقع‌شده‌اند. زیرا اطلاعات در مورد این متریال ارتقا یافته و معایب کلی و جزئی آن مرتفع شده است.

مواد تشکیل‌دهنده آن‌که شامل آب، سیمان، سنگ‌دانه‌های سیلیسی و الیاف شیشه می‌باشد، ساختاری متمایز و ایدئال را به آن بخشیده‌اند.

در طی سال‌های اخیر مواد افزودنی، پلیمرهای حلال و پیگمنت‌ها به مدد ساختار این مصالح آمده و ویژگی‌های آن را تا حد زیادی مطلوب‌تر و دارای پارامترهای ارزشمندتری نموده‌اند.

روش‌های مختلف نصب نمای جی آر سی GRC:

برای نصب نمای جی‌آر‌سی دو روش پیشنهادی وجود دارد که اگرچه یکی از آنها اصولی بوده و از طرف مهندسان و متصدیان امر سازه مورد تأیید است. اما برحسب تقاضای کارفرمایان مجریان طرح به اجرای هر دو روش مبادرت می‌ورزند.

  • روش اول:

سیستم اجرای خشک اصولی‌ترین روش برای نصب نمای جی‌آر‌سی است. که در آن ابتدا یک سازه به‌عنوان زیرسازی بر روی سازه اصلی ساختمان نصب‌شده می‌شود. سپس پنل‌های جی‌آر‌سی به کمک روش‌های مختلفی چون جوش قطعات، اتصال از طریق پیچ یا فریم سازی بر روی نمای زیرین قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید  اجرای نما در تهران: نمودی از پیشرفت

بسیاری از کارفرمایان به شرایط اجرای نماهای مدرن آگاهی چندانی نداشته و آن را پرهزینه قلمداد می‌کنند. ازاین‌رو تمایلی به اجرای این نما به روش خشک ندارند و فریم سازی و قرار دادن پنل‌ها در فریم یا جوشکاری و نصب از طریق پیچ را عملی زمان‌بر و هزینه‌ساز می‌دانند. بدین ترتیب اجرای روش دوم را بهینه‌تر و مناسب‌تر به شمار می‌آورند.

  • روش دوم:

در صورت عدم رضایت کارفرمایان به اجرای سیستم‌های نوین نما، روش دوم یا نصب از طریق ملاط به انجام می‌رسد. سیستم‌های قدیمی نصب که از طریق ملاط یا دوغاب معماران را برای اجرای نما توانمند می‌ساخت، در این عرصه نیز به میدان آمده و به روش اسکوپ، نما را با قرار دادن مفتول‌های گالوانایز درون پنل‌ها به اجرا درمی‌آیند.

نمای جی‌آر‌سی GRC
نمای جی آر سی GRC

مزایای نصب نمای جی‌آر‌سی:

وقتی سخن از بتن به میان می‌آید، وزن سنگین آن مشکلی است که اغلب خودنمایی می‌کند، اما مهم‌ترین مزیت نمای جی‌آر‌سی وزن کم و به طبع بار محدود واردشده توسط آن، به سازه اصلی ساختمان می‌باشد. که تا این حد آن را محبوب نموده است.

در ادامه ضد حریق بودن، تنوع در سایز، ضخامت، مدل و رنگ است که آن را تا این حد در میان ‌نماهای پیشرفته و مدرن شاخص می‌کند. خاصیت هم‌خوانی با محیط زیست و عدم آلودگی آن، سازگاری با اقلیم‌های مختلف، مقاومت در برابر خوردگی و درنهایت سرعت‌بالای نصب و اجرا از جی‌آر‌سی یک نمای مستعد و پرتوان برای عرصه‌های سخت جوی و آب‌وهوای نامساعد ساخته است.

کاربردهای متنوع جی‌آر‌سی:

شما می‌توانید بدون دغدغه فضا و مکان انواع ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی را با متریال قدرتمند و فوق پیشرفته جی‌آر‌سی بیارایید. در حال حاضر کم نیستند مراکز تفریحی، آسمان‌خراش‌ها، برج‌ها و… که بدنه بیرونی خود را به دستان توانمند این متریال واگذاشته‌اند و از مزایای عالی آن بهره‌مند شده‌اند.

امروزه نه‌تنها فضای خارجی ساختمان‌ها بلکه دکوراتیو داخلی مکان‌ها نیز از ویژگی‌های منحصربه‌فرد جی‌آر‌سی استفاده فراوانی می‌کنند. درنهایت دیوار تونل‌ها، پل‌ها و زیرگذرها به‌اندازه پارکینگ‌های عمومی عنصری بهتر از جی‌آر‌سی را به‌منظور مقاوم‌سازی خود نمی‌یابند.