اجرای نمای لوکس: ساختمان منحصر به فرد

اجرای نمای لوکس همواره مورد توجه کارفرمایان صاحب سلیقه بوده است. نما از مهمترین اجزای ساختمان است، چرا که حکم ویترین ساختمان را دارد. نما اولین چیزی است که به ما می‌گوید، ساختار چیزی برای ارائه دارد یا خیر. طبیعتاً اگر نمای ساختمان در دید اول به شما حس سردی القاء کند، سایر خلاقیت‌های معمار نیز ممکن است شما را دلسرد کند. با این همه نماهایی شگفت‌انگیز خواهد بود که حتی در برابر سلیقه‌های سخت‌گیر نیز مقاوم باشد.

اجرای نمای ‌لوکس با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

اجرای این نما همواره هزینه هنگفت را برای کارفرما به همراه دارد. اما در ابتدا هدف ما از اجرای نمای لوکس ،همانطور که از معنای کلمه برمی‌آید، راحتی، آرامش و امنیت است. بنابراین مهمترین نکته‌ای که در این مورد باید مد نظر قرار گیرد، آسایش خاطر ساکنین ، همسایگان یا حتی رهگذران است، که اساس و پایه در طراحی و اجرای این نما قرار می‌گیرد. حال ممکن است که ما در تحقق این هدف هزینه‌ی نسبتاً زیادی را متحمل شویم.

چه ویژگی‌هایی در اجرای نمای ‌لوکس اعمال می‌گردد؟

مهمترین ویژگی نماهای لوکس خلاقیت طراح است. خلاقیت طراح نماست که آن را بکر و منحصر به فرد می‌کند و نما را به یک اثر هنری بی‌بدیل تبدیل می‌کند.

این خلاقیت می‌تواند در انتخاب جنس نما، استفاده از نور طبیعی، آمیختگی سبک‌های هنری یا الهام از آثار معماران باستان متجلی شود. در هر صورت اثر متمایز برخاسته از یک ایده و اندیشه‌ی متمایز است. بنابراین اجرای نمای لوکس علاوه بر تجربه نیازمند خوش‌فکری است. این خلاقیت خود به خود پای مدرنیته را به نمای لوکس باز می‌کند، به شکلی نمای لوکس به صورتی که مدرن نباشد، تقریباً بی‌معنی است.

بیشتر بخوانید  اجرای نمای ساختمان اداری

به دیگر سخن در طراحی و اجرای این نما از آخرین و بروزترین یافته‌های علمی بهره گرفته می‌شود. در نمونه‌های اجرا شده کاربرد مهندسی مکانیک برای آوردن دینامیک و تحرک در بنا، فیزیک نور برای تامین نور مورد نیاز یا حتی علم بیولوژی برای آشتی دوباره انسان با طبیعت را مشاهده کرد.

در اجرای نمای لوکس معمولاً از چه جنسی استفاده می‌شود؟

در سال‌های اخیر همواره معماران برای اجرای نمای لوکس به سمت نماهای سنگی رومی و سنگ‌های تراورتن می‌روند. به راستی نیز در نمونه‌های اولیه، چنین نماهایی دارای ابهتی بی‌نظیر بودند و بسیار شکیل به نظر می‌رسیدند. اما رفته رفته نماهای با این شمایل در سطح شهرها افزایش یافته و در همه‌جا قابل مشاهده است.

در نتیجه چنین ایده‌ای تقریباً نخ نما شده و بیننده را دلزده می‌کند. در حالی که مهمترین ویژگی نمای لوکس خلاقیتی است که در آن نمایان می‌شود. نمای لوکس بدون ویژگی خلاقیت هیچ تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

فیلم شماره 1 – نمای لوکس که با فلز اجرا شده است

 

 

با این همه مصالحی همچون پنل‌های کامپوزیت آلومینیوم، سرامیک خشک پرسلانی، پنل‌های استرچ متال و پانچ متال و نماهای کرتین‌وال با قابلیت انعطاف بسیار بالای خود، دست طراح را برای هرگونه ایده‌پردازی باز می‌گذارند و مارا به تحقق اجرای نمای لوکس که راحتی و آرامش خاطر ساکنین است نزدیکتر می‌کند.

فیلم شماره 2 – نمای ویلا با پانچ متال و ترموود

 

 

چند نمونه از نماهای لوکس

نمای برش فلزی طرح برگ

نمای این ساختمان در تهران توسط رضا صیادیان و سارا کلانتری طراحی شده است. در اجرای نمای لوکس این ساختمان از پنل های آلومینیومی  و شیشه‌ای استفاده شده است. همچنین ۲۰ نهال نیز در فضای این نمای دوپوسته استفاده شده که نقش پنل‌های طبیعی را ایفا می‌کنند و علاوه بر آن یک فضای سبز خارق‌العاده ایجاد کرده‌اند.

نمای فلزی دایرح پانچ

نمای این ساختمان که در لندن واقع شده از پنل‌های آلومینیومی تشکیل شده است که به روش استرچ متال سوراخ شده‌اند.

نمای پوسته دوم شش ضلعی فلزی براق

ورقه‌های معمولی در نمای بالا در حقیقت پنل‌های کامپوزیت آلومینیوم هستند که به این شکل بریده‌ شده اند. اما پنل‌های سوراخ دار، آلومینیوم پانچ متال هستند.

 

اجرای نمای لوکس به سبک کلاسیک

نمای کلاسیک لوکس
قوانین اجرای نمای لوکس کلاسیک و مدرن کاملاً با هم فرق می کند. نماهای لوکس کلاسیک معمولاً از محبوب ترین مواردی هستند که هم برای ساختمان های مسکونی و هم تجاری اجرا می شوند.

بیشتر بخوانید  کرتین وال؛ نمای ساختمان

اجرای نمای لوکس کلاسیک در یک نگاه

 

نمای کلاسیک شامل طرح های متنوعی مثل ستون، سرستون، کتیبه، گلویی و … می شود. در طراحی نمای کلاسیک لوکس، جزییات حرف اول را می زند. این سبک الهام گرفته از معماری ایران باستان و یونان یا همان روم است و به نوعی هر بخش از ساختمان به شکلی شخصی سازی شده است. مهمترین خصوصیات اجرای نمای لوکس کلاسیک استفاده از قوس ها به شکل دایره ای عریض و خطوط به صورت منحنی روی نما است. مجسمه ها نقش مهمی در نمای کلاسیک دارند و معمولاً اجرای آنها هزینه بر است. به منظور اجرای ستون ها از سبک رومی، دوریک و کرنتین استفاده می شود. شاسی کشی قبل از اجرا بوده و بخشی از هزینه را به خود اختصاص می دهد.

اجرای نمای کلاسیک



مزایای اجرای نمای لوکس کلاسیک


شاید بهتر باشد علت محبوبیت نمای کلاسیک لوکس را بدانیم. کسانی که علاقه به تجملات دارند این سبک را می پسندند. القای حس تجمل گرایی و افزایش عظمت سازه از موارد مهمی است که برای این نما به کار می رود. این سبک نما جلوه متفاوتی برای ساختمان ایجاد می کند. دسترسی به متریال اولیه در این سبک نما آسان است اما جزییات بسیار ظریف هستند و شخصی که این کار را انجام می دهد باید تخصص خاصی داشته باشد. سنگ های تراورتن اصلی ترین مصالحی هستند که برای ساخت این نما استفاده می شوند. در واقع هزینه ساخت در این روش به نسبت نوع مدرن شاید ارزانتر باشد اما دستمزد معمار بالا است.

شیوه های معماری کلاسیک در اجرای نمای لوکس

نمای لوکس کلاسیک سفید


ساختمان های بلند و مرتفع معمولاً به سبک کلاسیک دوریک اجرا می شوند. ستون ها نیز از پایین به بالا باریک هستند. به طور کلی قسمت میانی این ستون ها محدب بوده و از سرستون های ساده استفاده می شود. در سبک دوریک معمولاً خبری از جزئیات پیچیده نیست.
برای اجرای سبک یونیک در اجرای نمای لوکس معمولاً ستون های باریک و بلند به همراه سرستون های پیچ خورده و حلزونی استفاده می شود. این سبک سبب یکپارچه شدن نما در هر قسمت ساختمان خواهد شد. در واقع از هر سمتی که به ساختمان نگاه کنید، تصویر یکسانی مشاهده خواهید کرد. ستون های به کار رفته در اجرای نمای لوکس مدل یونیک بلندتر از مدل دوریک بوده و حدوداً 26 شیار برای آن اجرا می شود. سرستون های طراحی شده در این سبک می بایست روی پایه ستون دایره ای قرار بگیرند.
در نهایت سبک کرنتین مطرح است. در این سبک بناهای مهمی بر پایه سازه اجرا می شود. سرستون ها به صورت کاسه ای شکل رو به بالا طراحی شده اند. این سبک از معماری کلاسیک برای آمفی تئاترها و سایر ساختمان های مشابه استفاده می شود و طرفداران خاص خود را دارد.

اجرای نمای لوکس کلاسیک

بیشتر بخوانید  نمای ساختمان


نکات مهم در طراحی نمای کلاسیک


سبک کلاسیک در اجرای نمای لوکس به نوبه خود سبب افزایش بار وارده به ساختمان می شود بنابراین گروهی که مسئول این سبک هستند باید دقت ویژه ای در انتخاب متریال اولیه داشته باشند.

سبک کلاسیک نیاز به مصالح زیادی دارد که ممکن است در نهایت بر روی هزینه تاثیر بگذارد. البته نوع مصالحی که برای این روش انتخاب می شود باید بسیار مرغوب باشد. استفاده از مصالح درجه دو در نهایت سبب دوباره کاری و هزینه های اضافی خواهد شد.
در بررسی های کلی در مورد اجرای نمای لوکس کلاسیک دیده می شود که معمولاً به صورت ترکیبی با سبک مدرن اجرا شده و این ترکیب طرفدار بیشتری به نسبت سبک های کلاسیک شلوغ دارد.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *