مناسب ترین گزینه برای نمای ساختمان شرکت ها چیست؟

نمای ساختمان شرکت ها یا به طور کلی‌تر نمای ساختمان، از اصلی‌ترین اجزاء ساختمان است و نقش تعیین‌کننده‌ای برای سایر اجزاء دارد. در آغاز اولین تمدن‌های بشری، ساختمان شاید تنها جایی بود که از انسان ها در برابر خطرهای خارجی،مثلاً حمله‌ی حیوانات وحشی یا سوز و سرما محافظت می‌کرد. اما با گذشت زمان، ساختمان‌ کاربری‌های مختلف یافت، مصالح ساختمانی دگرگون شد و هنر به ساختمان‌سازی راه یافت ، تا اینکه امروزه ساختمان ها به عنوان موجودی شناخته‌می‌شود که دارای هویت و روح می باشد.

هویت بنا

منظور از هویت بنا این است که انسان با قرارگرفتن در محیط بناهای مختلف، احساس متفاوتی داشته باشد که این ناشی از ذات بنا است. در این میان نمای ساختمان نقش مهمی در شکل دادن به هویت بنا دارد.اجزاء به کار گرفته شده در نمای یک ساختمان مسکونی با نمای یک ساختمان با هدف تفریحی و یا یک ساختمان مذهبی تفاوت های اساسی دارد. این همان چیزی است که ما به آن هویت بنا می‌گوییم.

ویژگی‌های نما

مهم‌ترین نکته در طراحی نما، کاربری ساختمان است. نمای یک ساختمان به فراخور استفاده‌ای است که از آن می‌شود؛ برای مثال نمای یک ساختمان تجاری به صورت باز و تقریباً بدون نقطه کور طراحی می‌شود، درحالی که در نمای یک ساختمان مسکونی، قسمت‌هایی باید به عنوان محیط شخصی حفظ و پوشیده شوند.

بافت‌نمایی یک منطقه از شهر باید حالتی یکدست داشته باشد تا زیبایی در بعد شهری آن ارضا شود. مصالح به کار رفته در نما باید با شرایط اقلیمی منطقه حداکثر سازگاری را داشته‌باشند. اصول رنگ‌آمیزی در نمای ساختمان رعایت شود و نحوه ورود نورطبیعی به ساختمان در ساعات مختلف روز محاسبه گردد.

در دنیای امروز یکی از کاربری‌های رایج ساختمان، کاربری اداری است، که با توجه به هویت آن می‌طلبد شیوه و سبک خاصی در طراحی آن به کارگرفته شود. بنابراین اصول طراحی نمای ساختمان شرکت‌ها باید منحصر به فرد باشد تا محیط یک شرکت از محیط یک خانه یا فروشگاه تفاوت داشته‌باشد.

بیشتر بخوانید  انواع متریال مدرن جهت استفاده در نما

اصول طراحی نمای ساختمان شرکت‌ها

زیبایی

مشخصه اول در هر نمایی، هر کجا و از هر جنسی که باشد، زیبایی است. ظاهر نمای ساختمان شرکت‌ها اولین چیزی است که یک مراجعه کننده می‌بیند، پس باید آنقدر زیبا و مجذوب کننده باشد که او را به داخل ساختمان بکشاند.

نورپردازی

نورپردازی از دیگر عناصر کلیدی در طراحی نماست. طراح می‌تواند با استفاده از نورهای مصنوعی بنای شرکت را به صورتی برجسته تر از ساختمان‌های مجاور جلوه دهد، ارتفاع ساختمان را بلندتر نشان دهد. بنابراین با نورپردازی می‌توان به نمای‌ ساختمان شرکت‌ها عظمت بخشید.

کنترل نور طبیعی

نور طبیعی تأثیر شگرفی در شادابی و نشاط بخشی به محیط دارد. طبیعتاً هیچ کارفرمایی محیط افسرده را برای فضای شرکت خود نمی‌پسندد، چرا که در اولین قدم راندمان کاری افراد در چنین محیطی به شدت کاهش می‌یابد. بنابراین باید از این ظرفیت نور طبیعی که به صورت رایگان در اختیار ماست، حداکثر استفاده را ببریم. راهکاری که در نمای ساختمان شرکت‌ها از آن استفاده می‌شود، به‌کارگیری پنجره‌های قدی و پهن در کنار استفاده از مصالح با ضریب جذب نورپایین برای ورود هرچه بیشتر نور طبیعی به داخل فضای اداری است.

عایق صوتی

هر کارمندی در زمان کارخود نیازمند آرامش‌فکری و تمرکز است. اکثر شرکت‌ها در محل‌های شلوغ شهری قرارگرفته‌اند که حجم صدای خارجی بسیار زیاد است. بنابراین کارفرما مجبور به ایجاد یک فضای آرام است. امروزه نمای‌ ساختمان شرکت‌ها عایق‌های صوتی خوبی هستند که توانایی ایجاد این فضا را دارند.

مدرنیته

شرکت‌های امروزی بدون مفهوم مدرنیته، کاملاً بی‌معنی هستند. برای ایجاد مدرنیته کامل در یک شرکت، مدرنیته باید در همه ابعاد آن متجلی شود. یعنی نه‌تنها باید از ابزار و ماشین آلات مدرن استفاده کند، کارمندان خود را به‌روز نگه‌دارد و محصول مطابق با فناوری روز را ارائه دهد، بلکه باید در نمای ساختمان شرکت‌ها نیز این مدرنیته رعایت شود. گذشته از آن این مدرنیته باید در حد تعادل و متناسب با کاربری باشد.

چه جنسی برای نمای ساختمان شرکت‌ها مناسب است؟

توجه به مواردی که پیش‌تر از این بیان شد این امر را مشخص می‌ سازد که نماهای مدرن، خشک و دو پوسته مانند: نمای آلومینیوم کامپوزیت، نمای کرتین وال، نمای اسپایدر و نمای سرامیک خشک پرسلانی مناسب ترین گزینه‌ها برای اجرای نمای ساختمان شرکت‌ها می‌باشد. به خصوص نمای آلومینیوم کامپوزیت از جهت توسعه آن در ایران و همچنین هزینه مناسب‌تر آن در میان کارفرمایان ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد.

بیشتر بخوانید  بهره‌وری انرژی و محیط زیست: ارتقای کارایی نمای ساختمان با استفاده از متریال‌های پایدار